
 La Lettre Electronique de TRRAACE 

TRRAACE Electronic Newsletter 

 N° 125 – 22/06/2010 

TRRAACE :  
TOUTES LES RESSOURCES POUR LES RADIOS AFRICAINES ASSOCIATIVES COMMUNAUTAIRES ET 

EDUCATIVES 

TRACKING RESOURCES FOR RADIOS IN AFRICA AT THE BENEFIT OF THE ASSOCIATIVE 

COMMUNITY AND EDUCATIVE RADIO STATIONS 

TODOS OS RECURSOS PARA AS RADIOS ASSOCIATIVAS EN AFRICA ASSIM CEMO COMUNITARIAS 

E EDUCATIVAS 

HTTP://WWW.MEDIAFRICA.NET 

Table des matières / Table of content 
 
Ressources / Resources ................................................................................................... 2 

Create your own podcast ......................................................................................... 2 
Produisez votre propre podcast ................................................................................ 2 

Nouvelles/News/Noticias ................................................................................................ 3 
Uganda: Closed radio advertisers, fans petition President Museveni .............................. 4 
Nigeria: Debt Hampers Broadcasting GrowthNigeria: Debt Hampers Broadcasting Growth 4 
Nigeria: Four Kaduna Radio Staff Suspended Over Sambo's Gaffe ................................ 5 
Malawi: MACRA starts processing TV & radio licences.................................................. 5 
Sudan: South Sudan authorities uphold suspension of radio, TV staff ........................... 6 
Morocco: Moroccan body temporarily stops, fines radio for "irresponsible" material ........ 6 
Somalia: Top Somali station Radio Shabeelle off air amidst relocation reports................ 7 
Madagascar: Journalists jailed pending trial, radio station closed .................................. 7 
Tanzania: Christian Radio Promotes Inter-Faith Relations ............................................ 8 
Madagascar: Church radio journalists charged ........................................................... 8 
Zimbabwe: Pressure mounts for new broadcasters ..................................................... 9 
Zimbabwe: Radios being confiscated in Zimbabwe - report ......................................... 10 
Uganda: Museveni Summons Cabinet to Discuss CBS Radio Opening ........................... 10 
Uganda: Uganda government official bans opposition politicians from radio shows ........ 10 
Burundi: Burundi media bodies accuse radio of spreading hate ................................... 11 
Kenya: Kenyan vernacular radios "face closure" over hate speech ............................... 11 
Africa: Radio Scriptwriting Competition on Healthy Communities ................................. 12 
Resource: How do I make a science news story for radio? .......................................... 12 
Resource: Rumour Management Manual................................................................... 13 
Resource: Digital archiving of audio content using WINISIS and Greenstone software.... 13 
Niger: Private radio station resumes broadcasting in central city ................................. 13 
Tunisia: Tunisian radio launches new portal .............................................................. 13 
Kenya: Kenyan broadcaster loses frequencies in ownership battle ............................... 14 
Ethiopia: Ethiopia reportedly expels Voice of America journalist .................................. 14 
Sudan: Southern Sudanese Catholic radio marks first anniversary ............................... 15 
 

Nouvelles en français 

Ethiopie: La Deutsche Welle censurée en Ethiopie ..................................................... 16 
RDC: Kolwezi-Fermeture en cascade des stations de radio et de télévision pour non 
paiement des taxes ............................................................................................... 16 
Burkian Faso: Fréquence RFI à Dedougou : Le CSC refuse les pressions ....................... 17 
RDC: Formation des animateurs des radios confessionnelles du Bas-Congo .................. 17 
Bénin: Assemblée générale de l'URCAB .................................................................... 18 
Madagascar: Plusieurs membres de Radio Fahazavana placés sous mandat de dépôt, la 
station fermée ...................................................................................................... 18 
Côte d'Ivoire: Radio Ecole Communautaire : L‟URPCI et l‟IPAO présentent les formateurs
 .......................................................................................................................... 19 



TRRAACE – E-BULLETIN 125  

© Mediafrica.Net 2010  22/06/2010 

Sénégal: Quand une radio fait école… La success story de la radio-école Oxy‟Jeunes de 
Pikine .................................................................................................................. 20 
Mauritanie: Radio Mauritanie censure une émission consacrée à l'esclavage ................. 21 
Ile Maurice: Sur Radio One - Des artistes protestent contre les atteintes à la liberté de la 

presse ................................................................................................................. 22 
Cameroun: RadioTv campus Esg/Ista - Une radio école qui émet 1h/jour ..................... 22 
Afrique: Concours de rédaction de textes radiophoniques sur les communautés saines .. 23 
Gabon: Radio Sainte Marie de Libreville a 10 ans ...................................................... 23 
Ressource: Comment écrire des histoires de nouvelles scientifiques pour la radio? ........ 24 
Ressource: Manuel de Gestion des Rumeurs: Un Guide de Formation .......................... 24 
Ressource: Archiver du Contenu Audio de Façon Digitale Utilisant les Logiciels WINISIS et 

Greenstone .......................................................................................................... 24 
RDC: Un régisseur d‟une station de radio acquitté après plus d‟un mois de détention ..... 25 
Niger: Une station de radio privée émet de nouveau .................................................. 25 
Afrique:Allemagne: La Deutsche Welle cherche des volontaires ................................... 25 
RDC: Kimpense, quand les étudiants font la loi eux-mêmes... ..................................... 26 
Sénégal: Les travailleurs imposent un silence radio à Océan Fm.................................. 26 
Bénin: Lancement du rapport «Baromètre des médias africains-Bénin 2009» ................ 27 
 

RESSOURCES / RESOURCES 

CREATE YOUR OWN PODCAST  

http://www.citizenjournalismafrica.org/sites/www.citizenjournalismafrica.org/files/E-
Module%20Podcasting.pdf  

Podcasts are becoming a more common and popular way to share news and talk radio pieces. 
Podcasts are audio files that can be uploaded to a web page. Listeners can then download them to 
individual PCs or laptops and transfer them to an MP3 player. They can then listen when, and how 
often, they want.  

Many radio stations around the world provide their programs online in the form of podcasts. 
Journalists can easily submit podcasts to radio stations. This opens up a lot of opportunities for 
creativity, both for journalists and on how to use and share the podcast.  

You might think that recording a podcast requires expensive equipment. This is not necessary, 
though good equipment will provide better quality sound. The basic equipment you need is an 
audio recorder, and audio editing software on a computer.  

The Citizen Journalist in Africa website has put together an e-module that will guide you through 
the basic steps in recording your own podcast.  

The e-module can be found online. 

Source: Farm Radio Weekly, Issue 116, 21 June 2010  

 

PRODUISEZ VOTRE PROPRE PODCAST  

http://www.citizenjournalismafrica.org/sites/www.citizenjournalismafrica.org/files/E-Module 20Podcasting.pdf  

Les baladodiffusions (ou podcasts) sont une façon de plus en plus commune et populaire de 
partager des nouvelles et des éléments audio. Les podcasts sont des fichiers audio qui peuvent être 
téléchargés sur une page web. Les auditeurs peuvent alors les télécharger sur leur PC ou 
ordinateurs portables et les transférer sur un lecteur MP3. Ils peuvent ensuite écouter le podcast 
quand ils veulent et autant de fois qu‟ils le veulent. 

Beaucoup de stations de radio du monde entier offrent leurs programmes en ligne sous forme de 

podcasts.Les journalistes peuvent facilement soumettre des podcasts à des stations de radio. Cela 
ouvre beaucoup de possibilités à la créativité, à la fois pour les journalistes et par rapport aux 
modalités d‟utilisation et de partage des podcasts. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3953
http://www.citizenjournalismafrica.org/sites/www.citizenjournalismafrica.org/files/E-Module%20Podcasting.pdf
http://www.citizenjournalismafrica.org/sites/www.citizenjournalismafrica.org/files/E-Module%20Podcasting.pdf
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3954
http://www.citizenjournalismafrica.org/sites/www.citizenjournalismafrica.org/files/E-Module%2020Podcasting.pdf


TRRAACE – E-BULLETIN 125  

© Mediafrica.Net 2010  22/06/2010 

On pourrait penser que l‟enregistrement de podcasts nécessite un équipement coûteux. Ce n‟est 
pas le cas, bien qu‟un bon équipement offre une plus grande qualité. L‟équipement de base dont 

vous avez besoin est un enregistreur audio et un logiciel d‟édition audio sur un ordinateur. 

Le site Web de Citizen Journalist in Africa a créé un module d‟apprentissage en ligne qui vous 
guidera à travers les étapes essentielles pour l‟enregistrement de votre propre podcast. 
Le module est disponible en ligne. 

Source: Agro Radio Hebdo, numéro 116, 21 juin 2010  

 
 

NOUVELLES/NEWS/NOTICIAS 
 
(Posted from 29/05/2010 to 21/06/2010) 
 

Africa: Radio Scriptwriting Competition on Healthy Communities ................................. 12 
Afrique: Concours de rédaction de textes radiophoniques sur les communautés saines .. 23 
Afrique:Allemagne: La Deutsche Welle cherche des volontaires ................................... 25 
Bénin: Assemblée générale de l'URCAB .................................................................... 18 
Bénin: Lancement du rapport «Baromètre des médias africains-Bénin 2009» ................ 27 
Burkian Faso: Fréquence RFI à Dedougou : Le CSC refuse les pressions ....................... 17 
Burundi: Burundi media bodies accuse radio of spreading hate ................................... 11 
Cameroun: RadioTv campus Esg/Ista - Une radio école qui émet 1h/jour ..................... 22 
Côte d'Ivoire: Radio Ecole Communautaire : L‟URPCI et l‟IPAO présentent les formateurs
 .......................................................................................................................... 19 
Ethiopia: Ethiopia reportedly expels Voice of America journalist .................................. 14 
Ethiopie: La Deutsche Welle censurée en Ethiopie ..................................................... 16 
Gabon: Radio Sainte Marie de Libreville a 10 ans ...................................................... 23 
Ile Maurice: Sur Radio One - Des artistes protestent contre les atteintes à la liberté de la 
presse ................................................................................................................. 22 
Kenya: Kenyan broadcaster loses frequencies in ownership battle ............................... 14 
Kenya: Kenyan vernacular radios "face closure" over hate speech ............................... 11 
Madagascar: Church radio journalists charged ........................................................... 8 
Madagascar: Journalists jailed pending trial, radio station closed .................................. 7 
Madagascar: Plusieurs membres de Radio Fahazavana placés sous mandat de dépôt, la 
station fermée ...................................................................................................... 18 
Malawi: MACRA starts processing TV & radio licences.................................................. 5 
Mauritanie: Radio Mauritanie censure une émission consacrée à l'esclavage ................. 21 
Morocco: Moroccan body temporarily stops, fines radio for "irresponsible" material ........ 6 
Niger: Private radio station resumes broadcasting in central city ................................. 13 
Niger: Une station de radio privée émet de nouveau .................................................. 25 
Nigeria: Debt Hampers Broadcasting GrowthNigeria: Debt Hampers Broadcasting Growth 4 
Nigeria: Four Kaduna Radio Staff Suspended Over Sambo's Gaffe ................................ 5 
RDC: Formation des animateurs des radios confessionnelles du Bas-Congo .................. 17 
RDC: Kimpense, quand les étudiants font la loi eux-mêmes... ..................................... 26 
RDC: Kolwezi-Fermeture en cascade des stations de radio et de télévision pour non 
paiement des taxes ............................................................................................... 16 
RDC: Un régisseur d‟une station de radio acquitté après plus d‟un mois de détention ..... 25 
Resource: Digital archiving of audio content using WINISIS and Greenstone software.... 13 
Resource: How do I make a science news story for radio? .......................................... 12 
Resource: Rumour Management Manual................................................................... 13 
Ressource: Archiver du Contenu Audio de Façon Digitale Utilisant les Logiciels WINISIS et 
Greenstone .......................................................................................................... 24 
Ressource: Comment écrire des histoires de nouvelles scientifiques pour la radio? ........ 24 
Ressource: Manuel de Gestion des Rumeurs: Un Guide de Formation .......................... 24 
Sénégal: Les travailleurs imposent un silence radio à Océan Fm.................................. 26 
Sénégal: Quand une radio fait école… La success story de la radio-école Oxy‟Jeunes de 
Pikine .................................................................................................................. 20 
Somalia: Top Somali station Radio Shabeelle off air amidst relocation reports................ 7 



TRRAACE – E-BULLETIN 125  

© Mediafrica.Net 2010  22/06/2010 

Sudan: South Sudan authorities uphold suspension of radio, TV staff ........................... 6 
Sudan: Southern Sudanese Catholic radio marks first anniversary ............................... 15 
Tanzania: Christian Radio Promotes Inter-Faith Relations ............................................ 8 
Tunisia: Tunisian radio launches new portal .............................................................. 13 
Uganda: Closed radio advertisers, fans petition President Museveni .............................. 4 
Uganda: Museveni Summons Cabinet to Discuss CBS Radio Opening ........................... 10 
Uganda: Uganda government official bans opposition politicians from radio shows ........ 10 
Zimbabwe: Pressure mounts for new broadcasters ..................................................... 9 
Zimbabwe: Radios being confiscated in Zimbabwe - report ......................................... 10 

News (Les nouvelles en français suivent) 

NEWS   FROM :   2010-05-30   [EN]  

Uganda: Closed radio advertisers, fans petition President Museveni  

President Yoweri Museveni has met representatives of Central Broadcasting Service (CBS), 

advertisers and fans, who apologised for the mistakes made that led to the closure of the station in 
September last year. 
The meeting, that took place on Wednesday [26 May] at State House, Entebbe, was a follow-up of 
an earlier meeting that Museveni held with the staff of the radio station last month, according to a 
State House statement. The statement said during the meeting, the group re-appealed to the 

president for the re-opening of the station. 
The group included H.B. Matovu, Tamale Konde, Sseguuya Kayibanda, Christine Nassozi, B. 
Katumba, Ismail Nsubuga, Ddungu Mwanamugimu, Abbey Mugisa, G.Tugume, Steven Ssebaggala 
and Gideon Ndugga. 
"Museveni, in response, condemned the sectarian tendencies that were exhibited by CBS which led 
to its closure. He, however, promised to make further consultations with government officials on 
the matter," the statement said. 

The Buganda Kingdom radio was closed during the riots that erupted after the government stopped 
the Katikkiro of Buganda, Eng John Baptist Walusimbi, from travelling to Kayunga to oversee 
preparations for the visit of Kabaka Ronald Muwenda Mutebi. 
The meeting was initiated by the Principal Private Secretary to the president, Amelia Kyambadde. 
Towards the end of last month, Kyambadde pledged to lobby for the re-opening of CBS. 

However, the Buganda attorney-general, Apollo Makubuya, yesterday dismissed the group, saying 

they are not the right people to represent the radio station. 
"It is surprising that the president has shifted from talking to the leadership of CBS to talking to 
the fans," Makubuya stated. 
Source: The New Vision website (Kampala), 28 May 2010; quoted by BBC Monitoring 29 May 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-05-30   [EN]  

Nigeria: Debt Hampers Broadcasting GrowthNigeria: Debt Hampers 

Broadcasting Growth  

http://allafrica.com/stories/201005270587.html  
The Zonal Director, Lagos, National Broadcasting Commission (NBC), Mr. Olufemi Ayeni, has 

identified non-payment of advertisement debt owed broadcasting stations by advertising agencies 
as the greatest difficulty militating against the growth of broadcasting in the country. 
Disclosing this in a chat with Champion Infotech in Lagos at the weekend, Ayeni appealed to the 
management of advertising agencies to pay up in order to equip the stations with enough fund to 
improve their service delivery. 

"We are all using diesel everyday and you know the implications. We know what it takes to 
maintain our generators that break down often. Any sensible stations with the kind of sensitive 

equipment we have today can only be on generator," he said, stressing that most of the equipment 
in use today are meant to run. 
"Transmitters do not break down easily when they run 24 hours, but when they are shut down 
because of power outage it begins to have problems. I pity those who are in the industry," he 
lamented. 
Ayeni equally said that because banks are not willing to fund broadcasting the revenue sources 
opened to the stations are fewer, adding that this has brought about a dangerous trend where 

producers are compelled to seek sponsorship for programmes. 
"When a producer is now going out looking for sponsors, you know he is being taken entirely from 
his area of specialty and his idea of production is being distorted because he spends so much time 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3908
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3909
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3909
http://allafrica.com/stories/201005270587.html


TRRAACE – E-BULLETIN 125  

© Mediafrica.Net 2010  22/06/2010 

in an area that is meant for marketers when he should be concentrating on production," he said. 
The zonal director further said that NBC is not all about penalising stations, but in ensuring that the 

code of the profession is maintained. 
On the content and quality of production, he said, they are getting better but that stations are not 
investing much in those areas. 
"The problem we tend to have is that we have a lot of stations who are not really investing in 
content development in the country. We know the stations that are doing a lot in that area. Of 
course, when we talk about content, the code gives every station the opportunity to develop 40 per 

cent of their content on their own and cede 60 per cent to independent producers. Many stations 
are not willing to buy because of complaints of non-payment for advertisement by advertising 
agencies," he said. 
Source: Daily Champion, 25 May 2010; quoted and distributed by allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-05-30   [EN]  

Nigeria: Four Kaduna Radio Staff Suspended Over Sambo's Gaffe  

http://allafrica.com/stories/201005270463.html  

Four workers of the Kaduna State Media Corporation (KSMC) have been suspended following the 
airing of the meeting between Vice President Namadi Sambo and some state legislators during his 
last visit. 
Before the commencement of the closed door meeting, all newsmen were asked to leave the 

chamber, while the members of Outside Broadcasting (OB) Van crew of the state radio were asked 
to cut off the live commentary. 
But after packing the entire transmission gadgets, Daily Trust learnt, the crew members left their 
microphone on inside the hall and the vice president's secret discussion with the legislators was 
aired live. 
Sambo was reportedly heard accusing a politician of trying to scuttle his elevation to his present 
position. Many party secrets and other issues were aired before the attention of the crew members 

were drawn to it. The live coverage of the closed door meeting lasted for about 10 minutes. 
The meeting which held on Saturday when the former governor visited the state to hand over to 
his successor Patrick Ibrahim Yakowa lasted for about 30 minutes. 
Before the meeting with the MPs, the vice president met with stakeholders of the Peoples 
Democratic Party (PDP) in the state and members of the state executive council and it was aired 
live on the radio station. 

When contacted on phone, the state Commissioner of Information Alhaji Saidu Adamu confirmed 
the transmission of the vice president's meeting. He said the four staffs were not sacked but only 
suspended. 
"I was the Master of Ceremony (MC) throughout the programme when the Vice President came. 
When they were about to start the closed door meeting, the Executive Director told them to cut off 
so that the former governor can have the meeting with MPs but they forgot and allowed the 
meeting to go on air." 

Source: Daily Trust, 27 May 2010; quoted and distributed by allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-05-30   [EN]  

Malawi: MACRA starts processing TV & radio licences  

http://www.bizcommunity.com/Article/129/66/48302.html  

The Malawi Communications Regulatory Authority (MACRA) has started processing 36 different 
types of sound and television broadcasting licences. 
The communication regulating body has since released the list of all the applicants in the local 
papers where it is advising the public to make any representations on any of the applicants and the 
respective type of licences applied for. 

"Such representations must be in writing and should be submitted to (MACRA) any day not later 
than 7 June 2010 after which the authority will continue to do a preliminary assessment of all the 

applications received and then a final evaluation of all the applications will be conducted," said 
MACRA director general Charles Nsaliwa in the media release. 
Ten applicants have applied for private national television licences and amongst them is Malawi's 
media giant Blantyre Newspapers Limited (BNL), publishers of The Daily Times, The Weekend 
Times, Malawi News and The Sunday Times, which has since adopted a new trading name Times 
Group Limited. The group proposes to establish Times TV. 

No joy for Joy 
There are also five companies that include owners of the national radio Zodiak Broadcasting Station 
(ZBS) that proposes to establish Zodiak Television Limited that have applied for regional television 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3910
http://allafrica.com/stories/201005270463.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3911
http://www.bizcommunity.com/Article/129/66/48302.html


TRRAACE – E-BULLETIN 125  

© Mediafrica.Net 2010  22/06/2010 

licences. 
The embattled Joy TV, which broadcasted for a few months two years ago and mysteriously lost its 

licence because former President Dr. Bakili Muluzi owns it has also re-applied for a regional licence. 
There are also five applicants each for regional private radio licences as well as national private 
radio licences while under community radio licences 11 applicants have shown interest. 
The MACRA director general said they published the list of applicants pursuant to Communication 
Act requirements. 
This comes fast on the heels of another process where out many applicants only two national radio 

stations Dziko FM and Maziko Radio and two national television stations Link Television and Beta 
Television got sound broadcasting licence and national television licence respectively. 
Source: Bizcommunity.com (South Africa), 28 May 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-06-01   [EN]  

Sudan: South Sudan authorities uphold suspension of radio, TV staff  

Authorities from the Ministry of Information and Broadcasting Services of the Government of South 
Sudan have strongly defended the suspension of 28 staff members of South Sudan Radio and TV. 

This came following reports of the intended strike on 21st May over the delay of their rental 
allowances, which coincided with the swearing-in ceremony of the President of the Government of 
South Sudan, Salva Kiir Mayardit. 
Their action reportedly angered security forces who immediately cracked down on staff members 

who participated in the strike resulting into eleven arrests. However the Ministry of Information and 
Broadcasting Services started paying staff members on 25th May. The director-general of Southern 
Sudan Radio and TV, Arop Bagat, confirmed the payment of staff rental allowances to The Juba 
Post during an interview in Juba. 
"The ministry started paying them the same day, as I did tell you in the previous interview that 
these arrears will be transferred to the ministry account on Tuesday," he said. Asked about the 
suspension of the 28 staff members, he said that the decision suspending ring leaders was reached 

by an "administrative committee" in accordance with the public service rules and regulations. 
"What do you do to staff members who have gone against public service rules and regulation?" he 
asked, in an attempt to explain the government's actions. He asked the media not to politicize the 
suspension of their colleagues, adding that it is an administrative issue taken by the committee not 
by individuals. Arop stressed that rules and regulations prohibit employees taking grave decisions 
without giving proper and convincing reasons. 

"The decision taken by staff members who participated in the strike was wrong because they knew 
their money was coming the next day and of course it came as I was the one following all 
procedures involving the release of their arrears," he explained. He however said suspension does 
not mean dismissal. 
"It is an initial administrative step usually taken by a committee pending final decision," he said, 
revealing that a board of inquiry will again be formed to conduct proper investigations behind the 
strike. However, a staff member who declined to be named blamed the administration, saying that 

it is infringing upon individual rights to express their anger in addition to delays following the 
payment of the arrears. 
Source: Juba Post (Khartoum), 31 May 2010; quoted by BBC Monitoring 01 June 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-06-03   [EN]  

Morocco: Moroccan body temporarily stops, fines radio for 

"irresponsible" material  

Morocco's High Audiovisual Communication Authority HACA has ordered a 48-hour suspension of 
Radio March (as published) transmission and a fine of 57,000 dirhams for "violating legal 

obligations stipulated in the audio-visual law and the service provider's leaflet", Moroccan news 

agency MAP reported on 2 June. 
The decision followed "a violation spotted in the 31 May "Mag March" (as published) programme. 
The HACA said that service providers had the freedom to make their own programmes, however, 
insisted that such freedom must be exercised with full respect to legal obligations, MAP reported. 
The HACA had said a statement by a guest interviewed on the 31 May episode of this programme 
was taken to "undermine the Moroccan Kingdom's constants as stipulated in the constitution, 
especially those related to the monarchy", MAP reported. 

The HACA had also taken into consideration the immediate measures taken by Radio 20 company, 
the service provider, in suspending the programme and airing a statement in Arabic and French in 
which it described the guest's comments as "irresponsible and disrespectful of the Moroccan 
Kingdom's sanctities", MAP reported. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3913
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3917
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3917


TRRAACE – E-BULLETIN 125  

© Mediafrica.Net 2010  22/06/2010 

The HACA had ordered Radio March to air the following statement before the halt of transmission: 
"As of midday Thursday 3 June until midday Saturday 5 June 2010, Radio March will suspend 

transmission in accordance with the HACA's decision issued on 1 June 2010 against Radio 20 
company, the service provider of Radio March. The decision entailed the complete suspension of 
broadcast transmission for 48 hours and a cash fine of 57,000 dirhams. This dual penalty was 
issued by the HACA for failing to control transmission, which led to the violation registered in the 
Mag March programme aired on 31 May 2010, in which the guest's statement was considered 
damaging to the Moroccan Kingdom's constants and sanctities as stipulated in the constitution." 

Source: MAP news agency (Rabat), in Arabic 2 June 2010; translated and quoted by BBC 
Monitoring 3 June 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-06-03   [EN]  

Somalia: Top Somali station Radio Shabeelle off air amidst relocation 

reports  

BBCM confirmed that Radio Shabeelle that broadcasts from the capital Mogadishu has not been 
heard on its usual FM frequency since the morning of 1 June, and was not on air by 0700 gmt on 2 

June. 
The station, which was launched in 2002 in Marka (capital of Lower Shabeelle Region, close to 

Mogadishu), usually broadcasts on 101.5 FM in the Somali capital. BBCM understands that Radio 
Shabeelle no longer operates its frequency in Marka, though the Mogadishu one can be received in 
Marka. 
It was not clear whether the disruption of the signal is linked to reports carried by Somali websites 
that Radio Shabeelle had relocated its headquarters in Bakaaraha Market to the government-
controlled Number Four neighbourhood near Adan Adde International Airport in Hodon District in 
the capital. The hardline Al-Shabaab Islamist group control most of the areas around the market. 

According to the Somali mareeg.com website, Radio Shabeelle has been operating in the market 
for the past eight years. The station's equipment were "secretly" moved from Bakaaraha Market 
"midnight on Tuesday to avoid harassment from the rebel groups that control the market", added 
the website. Mareeg.com cited "sources" saying that Al-Shabaab "wanted to take over the radio 
and make it an insurgent-run radio, like they did [with] FM radio stations in Kismayo", a strategic 
southern port city. 
A journalist working with Radio Shabeelle told the Garoweonline website on 1 June that "we have 

been intimidated several times [by Al-Shabaab] and we used to work in constant fear". 

The Shabeelle Media Network runs the radio, a television channel as well as a website. The website 
(Shabelle.net) has not carried any reporting of the relocation or signal disruption. The website was 
last updated on 31 May 2010. 
Radio Shabeelle was among several radio stations in Mogadishu that observed an order by an 
Islamist insurgent group asking them to stop playing music in April 2010. 

There are at least 14 FM radio stations in the war-scarred capital. 
Source: Media observation by BBC Monitoring 2 June 10; quoted by BBC Monitoring 3 June 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-06-03   [EN]  

Madagascar: Journalists jailed pending trial, radio station closed  

http://en.rsf.org/madagascar-journalists-jailed-pending-trial-01-06-2010,37634.html  
Reporters Without Borders is disturbed to learn that 10 Radio Fahazavana employees, including six 
journalists, were placed in pre-trial detention in a prison in the capital on 27 May on charges of 
threatening state security and inciting revolt. They had been held in police custody since a 20 May 
raid on the station, which has been closed. 
“Radio Fahazavana‟s employees have the right to a trial as soon as possible, one that is fair and 

not subject to political pressure,” Reporters Without Borders said, calling for them to be released 

provisionally until the trial takes place. 
“If cases involving the media are reaching the point where a radio station is forcibly closed and its 
journalists are imprisoned, it is largely because Madagascar has no media regulatory body that is 
functional and effective,” the press freedom organisation added. 
Soldiers carried out the raid on Radio Fahazavana on government orders on the evening of 20 May, 
confiscating broadcasting equipment and transmitters and arresting two technicians and two 
security guards, as well as the six journalists. The authorities have ordered the station closed for 

good. 
Officials claimed that Radio Fahazavana was using pirate transmitters and had violated the terms of 
its licence by changing its address without prior permission. The station belongs to FJKM, a 
protestant church that supports deposed President Marc Ravalomanana. The authorities also 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3918
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3918
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3921
http://en.rsf.org/madagascar-journalists-jailed-pending-trial-01-06-2010,37634.html


TRRAACE – E-BULLETIN 125  

© Mediafrica.Net 2010  22/06/2010 

accused it of inciting the population to rebel on 20 May, when soldiers loyal to the current 
president, Andry Rajoelina, clashed with rebel elements within the National Gendarmerie 

Intervention Force (FIGN). 
After being held for a week at the headquarters of the criminal investigation department, the 
station‟s 10 employees were transferred to Antanimora prison in the capital, Antananarivo, on 27 
May. The first two of the three charges originally brought against them have been dropped. But 
they are still accused of “non-respect for journalistic ethics resulting in a threat to state security 
and incitement of violence and rebellion.” 

The Radio Fahazavana employees staged a protest hunger strike while held in police custody.[[...] 
Full report and source: Reporters sans frontières, Website, 1 June 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-06-03   [EN]  

Tanzania: Christian Radio Promotes Inter-Faith Relations  

http://allafrica.com/stories/201006030084.html  
Muslim leaders and pastors from Christian Churches are giving a welcome boost to weekly HIV 
prevention and AIDS awareness programmes broadcast by Radio Kwizera (RK) in Tanzania. 

The programme series, called Mimi na wewe tunaweza ('We can!' in Kiswahili), is proving popular 
with a huge audience. 
"HIV-AIDS radio programmes are listened to by many people and we have tried our best to keep 
them going by involving doctors and others who show willingness to share their testimonies, 

expertise and views about the pandemic," says Fr Damas Missanga SJ, RK Director. 
This includes religious leaders and Church officials. Muslim leaders have given very good 
interviews, as have Anglican Bishops and pastors who share the Church stand on HIV-AIDS. 
"Their only request has been that we either pick them up and bring them to the studio, or pay for 
their fuel, or go to where they are to record. With this, we have had very good cooperation 
indeed," said the director. 
Despite the apparent overload of information about HIV-AIDS in sub-Saharan African countries, 

Missanga says the need for good education remains: Many people are still ignorant of HIV-AIDS 
because they have not been sufficiently informed about it. 
The local religious leaders (two Anglican bishops, two pastors, one district sheikh-leader, and two 
imams) who participated in the programmes agree. All highlighted the need for education about 
HIV-AIDS, as many of their faithful lack understanding about sexuality, human growth and 
maturity. 

They also emphasised the importance of marriage and respect for it throughout life; abstinence, 
prayer and commitment. 
An Anglican bishop said, "We need to preach and provide clear education on HIV-AIDS, live with 
hope and help each other by caring for those infected and affected. 
So keen are the Muslim leaders to spread the word that sometimes they use the radio time 
allocated to them on Fridays to teach their faithful about AIDS and community responsibility." 
An imam echoed, "A member of the family, who is successful in life, helps others of the extended 

family. It is expected by all that this support should be extended to a family member who is not 
successful - those who are sick, disabled and so on." 
The sheikh also praised the work of Christian orphanages: It is a great commitment. We respect 
and appreciate that and at times we send Muslim babies to the orphanages, where they are 
received and cared for. 
The radio is run by the Jesuit Eastern Africa Province and reaches some six million people in 
northwest Tanzania and eastern Rwanda, Burundi and Democratic Republic of Congo. 

Source: Catholic Information Service for Africa (Nairobi), 2 June 2010; quoted and distributed by 
allAfrica.com  

 
ALERT   FROM :   2010-06-03   [EN]  

Madagascar: Church radio journalists charged  

http://allafrica.com/stories/201006021081.html  
Concern is mounting for eight radio journalists and technicians detained in Madagascar last week. 
The eight work for Radio Fahazavana, a church-supported station in the nation's capital, 
Antananarivo. BBC reports that on Friday the group was formally charged with threatening state 
security. The radio station has been shut down and its equipment confiscated by government 
officials. 

A statement issued by the president and the general secretary of the World Alliance of Reformed 
Churches condemns political actions in the country which are curtailing freedom of expression and 
threaten the welfare of Malagasy citizens. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3922
http://allafrica.com/stories/201006030084.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3923
http://allafrica.com/stories/201006021081.html


TRRAACE – E-BULLETIN 125  

© Mediafrica.Net 2010  22/06/2010 

"We support the prophetic voices seeking to bring justice and reconciliation in Madagascar today," 
say Clifton Kirkpatrick, President, and Setri Nyomi, General Secretary, in a message sent to 

churches in 107 countries. Radio Fahazavana is run by the Church of Jesus Christ in Madagascar 
(FJKM), a WARC member church. 
"These journalists must be given full protection while under arrest and allowed a fair and free 
hearing," says Nyomi. 
In joining with WARC in expressing concern for the situation, Des van der Water, General Secretary 
of the Council for World Mission (CWM) writes: "We join with our friends from WARC in condemning 

this unfair and unjust action against the radio journalists. FJKM are a valued member of both WARC 
and CWM and we call for the immediate release of the journalists and a safe return to their 
families. Above all, we pray for a peaceful solution to this current round of violence and that a 
common sense of humanity will prevail for the welfare of all Madagascans." 
On Friday, the head of the media office of Swiss Protestant churches and the general secretary of a 
Swiss church mission service delivered a letter to Madagascar's ambassador to Switzerland 
expressing surprise that the Radio Fahazavana journalists and technicians had been detained and 

charged with attempting to destabilize the government. 
"We have worked with these journalists for a long time," says Michel Kocher, director of Médias-pro 

and Jacques Küng, general secretary of DM-Echange et Mission in their letter. "We have offered 
several months of training including a course in media ethics." 
Kocher and Küng ask the ambassador to transmit to Malagasy authorities their call for respect for 
freedom of expression in Madagascar. "We are convinced that no government gains credibility by 
attacking freedom of the press," they write. 

The arrests come at a time when tensions are running high in Madagascar. On 20 May, Ranaivo 
Rivoarison, a pastor of the Church of Jesus Christ in Madagascar (FJKM) was shot by government 
forces. He died from his wounds later in hospital. Several pastors from the church have reportedly 
gone into hiding. 
Reports say the eight detainees are journalists Josiane Ranaivo, Solomon Ratsimba, Jaona Olivier, 
Tiburce Soavinarivo, Philémon Raveloarison, Tiana Maharavo and technicians Andry Randrianasolo 

and Tsivoho Rakotoson. 
Source: World Alliance of Reformed Churches (Geneva), Document, 31 May 2010; quoted and 
distributed by allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-06-03   [EN]  

Zimbabwe: Pressure mounts for new broadcasters  

http://www.bizcommunity.com/Article/238/15/48482.html  
Pressure is now mounting on Zimbabwe's inclusive government to move with speed towards 
registering new broadcasters after the Zimbabwe Media Commission (ZMC) registered four daily 
newspapers last week. 
The ZMC registered four new daily dailies - The Daily News, NewsDay, The Mail and The Daily 
Gazette. The move is expected to break the state monopoly on the daily newspaper market, which 

has been dominated by the state-owned The Herald and The Chronicle newspapers. 
Although the ZMC is also responsible for the registration of all media, including broadcast, it is 
however the responsibility of the Broadcasting Authority of Zimbabwe (BAZ) to allocate any 
aspiring broadcasters wavebands on which to broadcast. 
BAZ board dispute 
But BAZ is embroiled in controversy over the appointment of its current board last October, which 
has done nothing to move the process of opening up the country's broadcasting space. 

A dispute over the BAZ board, which Prime Minister Morgan Tsvangirai said had been irregularly 
appointed by ZANU PF's Information Minister Webster Shamu, is still to be resolved. 
The Media Monitoring Project of Zimbabwe (MMPZ), run by veteran editor Andrew Moyse, said in a 
public note: "Without some resolution to this stalemate, there will be no new local broadcasters 

and Zimbabweans, especially those beyond the limited urban reach of the press, will still need to 
tune to foreign-based Zimbabwean stations broadcasting into the country to escape (state-owned) 

ZBC's turgid programming." 
The MMPZ said it was constructive for the ZMC and the inclusive government to clarify the situation 
over new broadcasters without delay. 
Source: Bizcommunity.com (South Africa), 2 June 2010  

 
  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3924
http://www.bizcommunity.com/Article/238/15/48482.html


TRRAACE – E-BULLETIN 125  

© Mediafrica.Net 2010  22/06/2010 

NEWS   FROM :   2010-06-03   [EN]  

Zimbabwe: Radios being confiscated in Zimbabwe - report  

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/radios-being-confiscated-in-zimbabwe-report  
Zanu (PF) supporters and self-styled war veterans are reportedly moving door-to-door in the 
district of Buhera in Zimbabwe, in an effort to prevent people listening to foreign radio broadcasts 
by confiscating their radios. The people from Buhera said the move was to force people not to 
listen to the radio reports on constitution making process that is expected to begin next week. 

An MDC T councillor Tapiwa Ngorima said: “All those listening to radio stations broadcasting from 
outside the country are being told they will be identified, because they are accused of influencing 
others to support the MDC in the area.” 
He said there were some incidents reported to police in Buhera but there have been no any arrests 
made so far. “We have cases where our supporters lost their radios after the Zanu (PF) and war 
veterans accused them of listening to Studio 7. Their radios were forcibly confiscated. We have 

made reports to the police in Buhera but nothing was done to bring the perpetrators to book,” said 
the councillor. 
Studio 7 is broadcast on shortwave by the Voice of America. 

Source: The Zimbabwean (Harare) ; quoted by Media Network Blog Radio Netherlands, 3 June 
2010  

 
NEWS   FROM :   2010-06-07   [EN]  

Uganda: Museveni Summons Cabinet to Discuss CBS Radio Opening  

http://allafrica.com/stories/201006070302.html  
President Yoweri Museveni has summoned Cabinet for an impromptu meeting to discuss the fate of 
Buganda Kingdom's closed Central Broadcasting Station FM radio. 
Details emerging indicate that Cabinet was meant to meet on Friday to discuss the outcome of the 

Cabinet sub-committee report and adopt a final position but the meeting was cancelled and 
postponed to Monday. 
The chairperson of the Cabinet sub-committee on CBS, also Information, Communication and 
Technology Minister, Mr Aggrey Awori, confirmed to Sunday Monitor on phone yesterday that the 
President will be announcing the outcome of their committee report next week. 
"We did submit the report to the President and he will be announcing the outcome next week but it 
is the CBS managers who have delayed the opening of CBS. Each time the President is about to 

announce, they come up with fresh complications," he said. 
The Minister for Information, Ms Kabakumba Masiko, when asked to comment on whether Cabinet 
had been summoned simply replied "I am, tired of the CBS talk. It is as if the whole world rotates 
around CBS." In December 2009, an 11-member sub-committee chaired by Mr Awori was 
appointed to consider the re-opening of CBS. 
Conditions unfulfilled 

Minister Awori said the government set conditions for Mengo in order to re-open CBS which they 
have not fulfilled to date. "One of the conditions was for them to apologise to the public and to 
have a political dialogue with the government but what they did was to go to court. Court, 
however, ruled that we settle the matter out of court," he said. 
Source: The Monitor (Kampala), 6 June 2010: quoted and distributed by allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-06-08   [EN]  

Uganda: Uganda government official bans opposition politicians from 
radio shows  

http://www.monitor.co.ug/  

The Arua [northwestern Uganda] RDC [Resident District Commissioner] has ordered that no 
opposition politician should be hosted on any radio talk show because they were becoming a 
security threat and misleading voters. 
In his 26 May letter sent to the managing director of Nile FM, RDC Ibrahim Abiriga, has blacklisted 
Mr Bernard Atiku (FDC [Forum for Democratic Change]), Mr Nelson Cemari (UPC [Uganda People's 
Congress]), former ambassador Harold Acema (UPC) and Titia Kamure (UPC). He was incensed by 
the failure of the talk show host, Mr Clement Aluma and Mr Kamure, who defied the police summon 

to record a statement over alleged seditious speech made against President Museveni. 
The politicians are regularly hosted on the popular "Boiling Point" show on Saturdays. Mr Abiriga, 
who chairs the district security committee, argues that some of the statements made by such 
politicians pose a security threat. According to the RDC, the four opposition politicians have a 
criminal record and any further hosting of them on the radio could cause criminal charges against 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3925
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/radios-being-confiscated-in-zimbabwe-report
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3927
http://allafrica.com/stories/201006070302.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3930
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3930
http://www.monitor.co.ug/


TRRAACE – E-BULLETIN 125  

© Mediafrica.Net 2010  22/06/2010 

the radio if the management does not act on his directive. 
The acting station manager, Mr Kenneth Sebinya, said the directive could not stop them from 

hosting politicians even from NRM [ruling party]. 
"We are yet to meet with the RDC and he tells us more about his orders," Mr Sebinya said. But 
none of the four opposition politicians have received the directive. Mr Bernard Atiku one of the 
panellists, vowed to continue telling the truth. "This is total abuse of freedom of speech and 
gagging of the press freedom," Mr Atiku said. 
The row between security operatives and management of the radio station started last month when 

the police summoned Mr Aluma and Mr Kamure to record statements. The police alleged that Mr 
Kamure said the president was using guerrilla tactics in granting several areas district status. 
Source: text of report by Warom Felix Okello entitled ''RDC blacklists four opposition members 
from talking on air'' published by leading privately-owned Ugandan newspaper The Daily Monitor 
website on 7 June 2010; quoted by BBC Monitoring 8 June 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-06-11   [EN]  

Burundi: Burundi media bodies accuse radio of spreading hate  

[Presenter] Professional media organizations are protesting against the inaction by the National 
Communication Council [CNC] faced with the repeated abuses by Rema FM. The organizations are 
asking the CNC to break its silence and to get to work as fast as possible. This is contained in a 
letter by seven professional media organizations which are up in arms against the National 

Communication Council. Here are the details with Andre-Palice Ndimurukundo. 
[Ndimurukundo] Break the silence and act. This the demand by seven media professional 
organizations to the National Communication Council. The demand comes after Rema FM Radio has 
been observed to repeatedly abuse professional norms. 
In a letter, the professional media organizations accuse Rema FM of giving itself over to an 
exercise of the manipulation of information, promotion of hate and the stigmatization of some 
public figures. 

To illustrate their points, they said that Rema FM broadcast a long editorial throwing to the lions 
citizens whose identities have been revealed as people who wanted to destabilize the country, 
giving voice to people described as former members of the [opposition] MSD [Movement for 
Solidarity and Development] party and whose voices are used to discredit and make serious 
accusations against the political party. 
Finally, in a thinly veiled comparison, Rema FM attacked political parties who withdrew their 

candidates from the presidential elections as initiators in the assassination of [the late former] 
President Melchior Ndadaye. 
Faced with all of these accusations linked to the hateful and dangerous character of the information 
being spread by Rema FM, professional media organizations deplore the CNC's inertia faced with 
the serious abuses, an inertia which would inevitably lead to social peace being put in danger in 
case things remain as they are. 
The professional media organizations are thus asking the CNC chairman to break the silence and to 

act as soon as possible because, according to these organizations, the slightest hesitation on his 
part will force him to face his historic responsibility in case abuses by Rema FM lead to an 
unfortunate situation already witnessed in this country and elsewhere and which no one would wish 
to witness. 
[Presenter] It is worth clarifying that the professional media organizations include ABR [Association 
of Burundi Radio Broadcasters], UBJ [Union of Burundi Journalists], UPB, [words indistinct], UMAC 
[United Methodist Association of Communicators], DHD and Maison de la Presse. 

Source: Radio Publique Africaine (Bujumbura), in French 9 June 2010; translated and quoted by 
BBC Monitoring 11 June 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-06-11   [EN]  

Kenya: Kenyan vernacular radios "face closure" over hate speech  

More than 20 people, among them the clergy, have been summoned by the National Cohesion and 
Integration Commission for making hate speeches on the 4 August referendum and 2012 general 
election. 
The names had also been sent to the commissioner of police for appropriate action, commissioner 
Jane Kiano said in Malindi on Wednesday [9 June]. 
"We have summoned more than 20 people and have made our recommendations to the 

authorities," she said. 
Three vernacular FM stations face closure for broadcasting hate speeches, she said. 
"At the moment we cannot name the stations or the individuals concerned. We cannot even 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3932
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3933


TRRAACE – E-BULLETIN 125  

© Mediafrica.Net 2010  22/06/2010 

prosecute but only recommend," she said. 
Mrs Kiano was speaking at Kijiwetanga village. 

Earlier, the commissioners, among them Dr Ahmed Yassin and Ms Milly Lwanga, met Christians, 
Muslims and Hindus at the Catholic Institute and urged them to co-exist peacefully. 
Mrs Kiano encouraged Kenyans to report any leader or person spreading hatred or inciting others 
on religious, political or ethnic grounds. 
She praised Malindi residents for remaining peaceful in 2008 while other parts of the country were 
burning following hotly disputed presidential election results. 

Mrs Kiano said the commission would also audit all government workers to ascertain if they 
operated on a tribal or ethnic basis and make its recommendations to the relevant authorities. 
Former Malindi MP Abubakar Badawy blamed politicians for dividing Kenyans. 
"Ordinarily, Kenyans have no problem as they co-exist, intermarry and intermingle. But just before 
elections, politicians come and incite them to fight each other," he told the meeting. 
On Wednesday, a lobby group, the Centre for Multiparty Democracy, accused politicians and 
churches of intimidating people who supported the proposed constitution. 

Official Cyprian Nyamwamu said the cases had been reported to the police and the Kenya National 
Commission on Human Rights. 

Mr Nyamwamu told reporters that MPs from three constituencies in Rift Valley Province were 
threatening people perceived to support the proposed constitution with eviction. 
"It is a crisis and pre-emptive action is necessary," said the lobby group official. 
He also said priests in some churches, mainly in Central Province, were refusing to preside over 
weddings and funerals of the Yes camp followers. 

Mr Nyamwamu said a priest in Murang'a had vowed not to give Holy Communion to those who 
supported the proposed set of laws. 
However, the claims were dismissed by the secretary of the Catholic Church's Episcopal 
Conference, Fr Vincent Wambugu. 
"There is a lot of propaganda doing the rounds but I don't think the campaigns have reached that 
level," he said. 

Source: Daily Nation website (Nairobi), 10 Jun 2010; quoted by BBC Monitoring 11 June 2010  

 
RESOURCE  FROM :   2010-06-13   [EN]  

Africa: Radio Scriptwriting Competition on Healthy Communities  

http://scriptcompetition.farmradio.org/  

Farm Radio International is launching the Radio Scriptwriting Competition on Healthy Communities. 
On this website you will find all the information you need about the competition. 
An online training course, starting August 16, will help participants write their scripts before the 
competition deadline of November 1, 2010. A number of prizes will be awarded to the authors of 
winning scripts. The best scripts will be published in English and French and distributed to 
hundreds‟ of radio organizations across sub-Saharan Africa. 
We invite you to sign up for the competition! 

Source: Farm Radio International, Website, 10 June 2010  

 
RESOURCE  FROM :   2010-06-15   [EN]  

Resource: How do I make a science news story for radio?  
http://www.scidev.net/en/sub-suharan-africa/practical-guides/how-do-i-make-a-science-news-story-for-radio-.html#X5256877F1B789BBB2EA658BE8936E0E2  
Radio programs that highlight science news stories are useful tools for broadcasters. Science news 
can take various forms: the latest scientific discovery, an announcement of a conference, or 
someone trying out a new idea. 

Martin Redfern, a senior producer from the BBC Radio Science Unit, has created a short guide to 
science news for radio, entitled: “How do I make a science news story for radio?” 

The guide is easy to read and describes what is unique about making science news for radio 
programs. It includes the following sections:  
-getting to know the listener 
-finding a story 
-placing a story 

-recording an interview 
-editing, packaging, and producing 
-editing techniques 
-writing for radio 
-speaking for radio 
-technical matters 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3935
http://scriptcompetition.farmradio.org/
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3937
http://www.scidev.net/en/sub-suharan-africa/practical-guides/how-do-i-make-a-science-news-story-for-radio-.html#X5256877F1B789BBB2EA658BE8936E0E2


TRRAACE – E-BULLETIN 125  

© Mediafrica.Net 2010  22/06/2010 

-delivery 
The guide is available on line. 

Source: Farm Radio Weekly, Issue 115, June 14, 2010 

 
RESOURCE  FROM :   2010-06-15   [EN]  

Resource: Rumour Management Manual  

http://www.radiopeaceafrica.org/index.cfm?lang=en&context_id=3&context=manuals  

Rumours can identify possible stories to investigate, or they can cause misinformation, tensions, 
and violence. Check out SFCG‟s Rumour Management Manual, developed through practical 
experience in Burundi, for a training guide on how journalists can better analyse and respond to 
rumours.  
The manual (16 pages) can be download from RfPA website. 
Source: Radio for Peacebuilding Africa, Website, 14 June 2010  

 
RESOURCE  FROM :   2010-06-15   [EN]  

Resource: Digital archiving of audio content using WINISIS and 
Greenstone software  

http://portal.unesco.org/ci/en/ev.php-URL_ID=28434&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html  

"Digital archiving of audio content using WINISIS and Greenstone software: a manual for 
community radio managers" 
This publication is a self-instructional handbook aimed at helping managers of community radio 
stations, FM radio stations, public service broadcasting agencies and any other organizations that 
deal with audio files in creating prototype archives of digital audio documents. 
In line with the needs of the community, the manual guides users in creating their proper archives 

with stable, free software like WINISIS, GenISIS and Greenstone. The book also mentions the 
URLs from where this software can be downloaded from. 
This document can be considered as an authoritative manual for digital archiving of multimedia 
contents and more specifically for community radio contents. It is hoped that the manual users will 
find it helpful in their daily work. 
Source: UNESCO Webworld; mentioned in Newsletter RfPA, 14 June 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-06-16   [EN]  

Niger: Private radio station resumes broadcasting in central city  

http://www.ifex.org/niger/2010/06/15/sahara_fm_resumes_broadcasting/  
On 14 June 2010, the main privately-owned radio station in the central city of Agadez, Sahara FM, 
was back on the air for the first time since it was shut down in 2008. It was able to resume 

broadcasting after obtaining a permit from the National Institute for Communication (ONC), the 
media's new regulatory authority. 
The station was closed "for an indefinite period" on 22 April 2008 by the Higher Council for 
Communication (CSC), the previous regulatory authority, after being accused by then President 
Mamadou Tandja's government of being "a dangerous radio station broadcasting calls for ethnic 
hatred". 

"We welcome this development, which allows Niger to recover a truly independent news outlet," 
Reporters Without Borders said. "The reopening of this radio station has come at a time when the 
country's media are enjoying more and more freedom. The climate for the press has improved 
significantly since President Tandja's removal last February." 
The national media conference held at the end of March led to the adoption of a law decriminalising 
press offences at the start of June.  
Source: Reporters sans frontières 5Paris); quoted by IFEX 15 June 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-06-16   [EN]  

Tunisia: Tunisian radio launches new portal  

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/tunisian-radio-launches-new-portal  
With a view to better meeting its listeners‟ aspirations, Tunisian Radio has developed a new online 

version of its portal: www.radiotunisienne.tn. The Tunisian Radio station staff are tasked with 
renovating the portal in terms of form and content to be in conformity with international radio 
standards. Tunisia‟s nine regional radio stations all have websites broadcasting their programmes 
live for increased interactivity with listeners. 
Source: Tunisia Online News, quoted by Media Network Blog Radio Nederland, 13 June 2010  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3940
http://www.radiopeaceafrica.org/index.cfm?lang=en&context_id=3&context=manuals
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3942
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3942
http://portal.unesco.org/ci/en/ev.php-URL_ID=28434&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3945
http://www.ifex.org/niger/2010/06/15/sahara_fm_resumes_broadcasting/
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3946
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/tunisian-radio-launches-new-portal


TRRAACE – E-BULLETIN 125  

© Mediafrica.Net 2010  22/06/2010 

NEWS   FROM :   2010-06-17   [EN]  

Kenya: Kenyan broadcaster loses frequencies in ownership battle  

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/kenyan-broadcaster-loses-frequencies-in-ownership-battle  
A Kenyan broadcaster has lost four radio frequencies after the High Court ruled they were obtained 
illegally. Countryside Broadcasting Company Limited which operates four FM stations in Nairobi, 
Nakuru, Nyeri and Meru under Countryside FM has now been switched off. 
Lady Justice Martha Koome said the court would be perpetuating an illegality by granting 

Countryside Broadcasting an injunction restraining Go Communication Ltd from withdrawing its 
frequencies. Countryside had moved to court accusing Go Communication and Communications 
Commission of Kenya (CCK) of taking away its frequencies in breach of an oral partnership 
agreement. 
Countryside pleaded for restraining orders or Go Communication be asked to pay Sh110 million, 
claiming they entered into an oral partnership in which Smart Media Institute Ltd operated Bahasha 

FM. In the alleged partnership, Countryside submitted that it contributed the broadcasting 
equipment while Go Communication provided frequencies. 
Bahasha FM went on air in September 2007 under Smart Media Institute until February 2009 when 

the business was taken over by Countryside Broadcasting. Countryside told the court that soon 
after the business changed hands, it incurred costs to market its FM station as a new brand. 
Trouble started in December 2009 when a director of Go Communication Henry Otiende informed 
the broadcaster he had sold the frequencies. Aggrieved, Countryside sought for restraining orders, 

insisting it had paid Sh4 million to Mr Otiende for the frequencies. But Mr Otiende contested, saying 
Countryside entered into an illegal agreement with a third party, Smart Media Institute and 
proceeded to use the frequencies without authority. 
In regard to Sh4 million, Mr Otiende said the money was paid to him by Countryside Suppliers Ltd 
to assist in procuring communication equipment and denied the money was paid for the use of 
frequencies. Go Communication further submitted that it solely operated the radio station under 
the banner Bahasha FM but decided to suspend its operations “so as to re-invent and plan a major 

re-launch.” 
They argued that Countryside had no right over the frequencies since Go Communication had no 
statutory authority to assign, trade in or transfer frequencies without consent from CCK. 
“Countryside acted illegally by using the frequencies without consent from the regulator,” said Go 
communication. 
Source: Business Daily (Nairobi) quoted by Media Network Blog Radio Netherlands, 17 June 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-06-20   [EN]  

Ethiopia: Ethiopia reportedly expels Voice of America journalist  

The US-backed genocidal regime in Ethiopia has expelled an American journalist on Thursday [17 
June]. The Committee to Protect Journalists (CPJ) reports the following. 

Heather Murdock had been reporting with the US international broadcaster Voice of America (VOA) 
in the eastern region of Harer, near an area where there was reported skirmishes between the 
army and rebels of the separatist Ogaden National Liberation Front (ONLF), according to the same 
sources. The Ethiopian government has denied journalists independent access to the restive 
Ogaden Province, which neighbours the Harer region, and attempted to censor an exclusive report 
on the rebels last year, according to CPJ research. Under Ethiopia's draconian anti-terrorism law, 
journalists risk as many as 20 years in prison if authorities deem their reporting favourable to 

armed rebels and banned opposition groups. 
VOA confirmed to CPJ that Murdock had left the country. Assistants to Ethiopian government 
spokesmen Bereket Simon and Shimels Kamal told CPJ the officials were not available for 
comment. The Ethiopian government announced plans to officially jam VOA in March, after reports 
that there had been electronic jamming of the station's Amharic-language shortwave broadcasts 

and that its Web site had been blocked in the country.  
"We condemn the expulsion of Heather Murdock," said CPJ Africa Advocacy Coordinator Mohamed 

Keita. "Ethiopian authorities have for years used the threat of expulsion to induce self-censorship 
among foreign journalists working in the country." 
Murdock arrived in Ethiopia last month after she was expelled from Yemen in April following a 
reporting trip to strongholds of Yemen's armed separatist Southern Movement, according to news 
reports. 
In Ethiopia, she covered the country's general election and its aftermath, among other topics. 

Source: Ethiopian Review website, 19 June 2010; quoted nby BBC Monitoring 20 June 2010  

 
  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3948
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/kenyan-broadcaster-loses-frequencies-in-ownership-battle
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3950


TRRAACE – E-BULLETIN 125  

© Mediafrica.Net 2010  22/06/2010 

NEWS   FROM :   2010-06-22   [EN]  

Sudan: Southern Sudanese Catholic radio marks first anniversary  

The Catholic Diocese of Torit owned radio station in Eastern Equatoria State (EES), Radio 
Emmanuel 89 fm, on Saturday 19th June 2010 celebrated its first year of on-air broadcast. 
Fr Lounoi Santino is the Communication Coordinator for the Catholic Diocese of Torit, in Eastern 
Equatoria state. He told the Juba Post that the radio is a community based radio, established to 
enable communities to access information on current issues. He said radio Emmanuel 89 fm with 

its slogan, "The Voice of Peace", promotes peace and development. 
According to the Diocesan Communications coordinator, after the 2005 peace agreement in Sudan, 
the radio has been identified as one of the critical tools that can benefit communities during the 
post war period. Fr Lounoi said the Catholic Diocese of Torit owned radio station is located 3 
kilometers south of Torit town. 
The radio, under the establishment of Sudan Catholic Bishops Conference (SCBC) started its first 

on-air single testing on the 19th June, last year; has marked one full year on the airwaves. 
Fr Lounoi said the vision of Radio Emmanuel 89 fm is to become a vibrant and most listened to 
Radio Station that promotes peaceful coexistence between communities, and strive for integral 

human development. He added that the radio Emmanuel is a station with a strong emphasis on 
locally created and produced programmes, encourage creative expression and entertainment; 
promote true peace and reconciliation derived from the true gospel and human values. 
"Our overall goal is to be a voice that educates, unites, and avails information that leads to peace 

building and integral human development. We have specific objectives of Peace building, 
Community empowerment through information on critical issues, Civic education in view of the 
coming elections and referendum, and beyond 2011 and Integral human development both 
spiritual and material" the Diocesan Communications Coordinator stressed. 
According to the Director, Radio Emmanuel hopes to create a forum where people who do not have 
opportunity to have their voices heard, express their views. He added that communication is a rare 
and precious resource in a land where phones exist in a limited numbers and very few people can 

read and write, let alone getting access to newspapers. 
"Radio is a powerful and credible information and entertainment medium in most developing 
countries because it is affordable and accessible. Portable battery-operated radio sets are 
frequently brought to farms and other rural locations, even in the remotest parts of the diocese of 
Torit. This availability, gives radio the capacity of being heard by a large, diverse audience" Fr. 
Lounoi expressed. 

Programs like storytelling, drama, poetry recitals, proverbs, and music promoted on the radio 
appeal to rural audience and potentially influence them to follow and participate in a range of 
issues that include political exercises, peace, building, HIV/AIDS and other health programs. The 
use of FM radio also offers opportunities for interactive participation by the residents as community 
groups and institutions, including traditional leaders, religious groups, youth associations, men and 
women groups. 
Radio Emmanuel covers about 60 to 100 kilometers radius in directions. It reaches four counties of 

Eastern Equatoria State namely; Torit, Ikotos, Lafon and Budi. The signal also partially covers parts 
of Magwi County, Kapoeta South County, Kapoeta North Counties and a portion of Central 
Equatoria State areas of Lirya and Bungu. 
The Torit FM station broadcasts on 89 Megahertz and is part of Sudan Catholic Radio Network. 
Source: Juba Post (Khartoum), 21 Jun 2010; quoted by BBC Monitoring 22 June 2010  

 

  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3955


TRRAACE – E-BULLETIN 125  

© Mediafrica.Net 2010  22/06/2010 

Nouvelles 

ALERT   FROM :   2010-05-30   [FR]  

Ethiopie: La Deutsche Welle censurée en Ethiopie  

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,5628906,00.html  
Un correspondant du programme amharique fait une interview le jour du scrutin. Copyright: L. 
Schadomsky/DW 
Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: Un correspondant du programme amharique fait 
une interview le jour du scrutin. Copyright: L. Schadomsky/DW 
Peut-être pas tout à fait une coïncidence: les autorités éthiopiennes ont recommencé à brouiller les 

ondes du programme amharique de la Deustsche Welle juste avant dimanche dernier, le jour des 
élections législatives. 
Ce n'est pas la première fois que le gouvernement entrave les émissions de la Deutsche Welle, 
accusées d'être « tendancieuses », comme celles de nos confrères américains de la VOA dans le 
pays. Cette pratique s'inscrit dans la stratégie d'Addis Abeba qui consiste à faire taire les voix qui 
dérangent. Le président directeur général de la Deutsche Welle, Erik Bettermann, ne cache pas son 

agacement. 

« Je ne comprends pas ces mesures, à quelques jours des élections. Elles vont à l'encontre des lois 
internationales et, pire à mes yeux, elles violent ce droit de l'homme universel qu'est le droit à 
l'information. » 
Déjà, en 2007/2008, les émissions du programme amharique avaient été brouillées 
intentionnellement par les autorités sur ondes courtes. A l'époque, le gouvernement éthiopien ne 
voulait pas que l'invasion de la Somalie par ses soldats et la tension grandissante avec l'Erythrée 

fasse trop de vagues. 
Le directeur du département Afrique de Reporters sans Frontières à Paris, Ambroise Pierre, n'en 
doute pas : cette fois-ci, ce sont bien les élections de dimanche dernier qui ont amené la censure: 
« Le brouillage des ondes de la Deutsche Welle en Ethiopie doit évidemment être replacé dans le 
contexte politique actuel. Les élections étaient particulièrement importantes pour le premier 
ministre Meles Zenawi et son gouvernement. Ce gouvernement a donc empêché les médias du 
pays comme les médias internationaux de faire librement circuler l'information. » [...] 

Le dossier sera en tout cas abordé ce soir par l'Allemagne, lors du cocktail organisé par 
l'ambassade à Berlin, à l'occasion de la fête nationale éthiopienne qui tombe aujourd'hui.  
Texte complet et source: Deutsche Welle website, 28 mai 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-05-31   [FR]  

RDC: Kolwezi-Fermeture en cascade des stations de radio et de 

télévision pour non paiement des taxes  

http://www.jed-afrique.org  
Le chef de service urbain de la communication et des médias, M. Mulapu a Tshikomb a ordonné, 
jeudi 20 mai 2010, le scelle d‟une station de radio et de deux chaines de télévision émettant à 

Kolwezi, troisième ville de la province du Katanga, au sud-est de la RDC pour non paiement des 
taxes dues au trésor public. 
Selon les informations parvenues à Journaliste en danger (JED), la Radio Malkia, la télévision Canal 
Kolwezi (TVCK) ainsi que la télé Oasis ont été scellées, jeudi 20 mai 2010, par un inspecteur 
judiciaire du parquet de grande instance de Kolwezi sur ordre de M. Mulapu pour non paiement des 
taxes et redevances de l‟Etat, notamment 5000 dollars us pour la déclaration préalable 
d‟exploitation des stations de radios et de télévisions, 1.500 dollars us pour les redevances de 

contrôle de conformité sur les radios et télévisions privées et 10% de la taxe sur les recettes 
publicitaires. 

Quatre autres stations des radios de Kolwezi, notamment la Radio Mutoshi, la Radio de la Bonne 
Semence, la Radio Satellite et la Radio télé Lualaba ainsi que cinq radios de Fungurume, une cité 
située à 90 kms de la ville de Kolwezi, dont la Radio Sifa, la Radio Océan, la Radio Communautaire 
de Fungurume, la Radio Télé de la Prospérité et la Radio Communautaire de Tenke également 

reprises sur la liste des organes non en règle, sont menacés de fermeture si elles ne payent pas 
leurs taxes. 
Contacté par JED, M. Tshiloz, directeur de la TVCK a déclaré qu‟il a demandé au chef de service 
urbain de la communication et des médias un délai de grâce de quelques mois pour lui permettre 
de réunir le fonds nécessaire au paiement de la taxe. « Plusieurs médias ont été menacés de 
fermeture pour non paiement des taxes dues à l‟Etat, mais à ce jour il n‟y a que trois organes de 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3907
http://www.dw-world.de/dw/article/0,,5628906,00.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3912
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3912
http://www.jed-afrique.org/


TRRAACE – E-BULLETIN 125  

© Mediafrica.Net 2010  22/06/2010 

presse qui sont suspendus. Je ne sais pas si cette mesure est progressive», a ajouté M. Tshiloz.  
Source: Journaliste en Danger (Kinshasa), 31 mai 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-06-01   [FR]  

Burkian Faso: Fréquence RFI à Dedougou : Le CSC refuse les pressions  

http://www.lefaso.net/spip.php?article36962  
Un conseiller municipal de Dédougou s‟était interrogé dans nos colonnes sur la demande de 

fréquence de RFI qui tardait à être octroyée. A ce sujet, voici la mise au point du Conseil supérieur 
de la communication 
 
Monsieur le Directeur général, Dans votre édition N°4619 du vendredi 21 mai 2010, vous faites cas 
dans votre rubrique ( Pot-pourri) de la lettre ouverte d‟un conseiller municipal de Dédougou qui 
interpelle la présidente du Conseil supérieur de la communication à propos de la demande d‟une 

fréquence par Radio France Internationale. Nous ne comprenons pas pourquoi une lettre ouverte 
au lieu d‟aller à la source de l‟information au Conseil supérieur de la communication mais nous 
vous saurions gré, monsieur le Directeur général, de bien vouloir publier les éléments 

d‟éclaircissement que nous souhaitons apporter à monsieur Stanislas Tiahoun, à la population de 
Dédougou et à l‟ensemble de vos lecteurs. 
Il faudrait, avant toute chose, rappeler que depuis 2003, le Conseil supérieur de la communication 
a changé le mode d‟attribution des fréquences. De par le passé, il fallait simplement une demande 

motivée mais depuis sept ans, toute personne ou structure désirant exploiter une fréquence 
radioélectrique est tenue de passer par un appel à candidatures. 
Et le Conseil supérieur de la communication, après un travail préalable avec l‟Autorité en charge de 
la gestion du spectre, en l‟occurrence l‟Autorité de régulation des communications électroniques 
(ARCE), détermine les régions concernées et les fréquences disponibles. Dans ce sens, l‟affirmation 
de monsieur Tiahoun selon laquelle Dédougou disposerait d‟une cinquantaine de fréquences est 
complètement erronée. En outre, selon le plan de fréquences de l‟Union internationale des 

Télécommunications (UIT) pour le Burkina Faso, cette localité ne disposait que d‟une seule 
fréquence libre qui a été attribuée lors de l‟appel à candidature du 03 septembre 2009 à une radio 
à Bondonkuy. 
A moins que les « techniciens supérieurs de radio et de télévision » de monsieur Tiahoun ne lui en 
trouvent d‟autres. Pour le cas de la Radio France Internationale (R.F.I), ses premiers responsables 
ont effectué des démarches auprès du CSC pour solliciter, hors appel à candidatures, une 

fréquence relais pour la localité de Dédougou. Il faut souligner que pour les cas des radios privées 
burkinabè, le Conseil supérieur de la communication n‟autorise plus les fréquences relais. 
Nous ne nous étalerons pas ici sur certaines considérations, nous voudrions simplement rappeler 
que l‟institution de régulation de la communication travaille sur la base de textes et en toute 
indépendance. Ce ne sont donc pas des pressions de ce genre qui l‟ébranleront. Par ailleurs, la 
revendication de recevoir RFI comme un droit est tout de même étrange car elle n‟est ni une radio 
nationale ni une radio de proximité. Au demeurant, il y a de nombreux dossiers qui ont été 

enregistrés lors du dernier appel à candidatures et qui n‟ont pas connu de suite favorable pour 
diverses raisons motivées. 
A ce jour, notre pays compte 152 stations autonomes de radiodiffusion et 28 relais ainsi que 23 
stations de télévision avec 34 relais disséminées sur tout le territoire national. C‟est cet important 
paysage audiovisuel, composé de médias nationaux et internationaux, qui évolue à côté de la 
presse écrite, riche de sa pluralité, que le Conseil supérieur de la communication régule au 
quotidien. Et plus que quiconque, nous savons que lorsqu‟un organe de presse naît, c‟est la liberté 

d‟expression qui s‟élargit, et c‟est l‟offre informationnelle qui s‟accroît au bonheur des vaillantes 
populations et à la satisfaction de l‟organe de régulation. 
Source: Le Pays (Ouagadougou), 1 juin 2010; repris par lefaso.net, 1 juin 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-06-02   [FR]  

RDC: Formation des animateurs des radios confessionnelles du Bas-

Congo  

En partenariat avec le Réseau Africain des Ministères Evangéliques de Radio (RAMER), le REMACOB 
a organisé du 24 au 29 mai 2010 au siège de l‟INFORMORAC/RDC, une formation sur la 
communication radiophonique. 

Venus de quatre coins de la province du Bas-Congo, les 15 participants à cette session travaillent 
tous dans les radios confessionnelles membres du réseau. 
Les modules dispensés ont tourné autour de principes de la communication, du rôle de la 
programmation, des techniques de l‟interview et de la table ronde, de la préparation d‟une 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3914
http://www.lefaso.net/spip.php?article36962
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3915
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3915


TRRAACE – E-BULLETIN 125  

© Mediafrica.Net 2010  22/06/2010 

émission, du reportage et du théâtre radiophonique. 
Tous les échanges étaient entrecoupés par des exercices pratiques visant à tester la capacité 

d‟assimilation des matières apprises. 
Pour Roger Cook, formateur de ladite session, l‟objectif poursuivi était de poser les bases de la 
communication spécifiquement par rapport à la radio et d‟ouvrir l‟esprit des animateurs concernant 
les nombreux formats pour une radio. Il s‟est dit satisfait à l‟issue de 6 jours de travail.  
Les participants ont, quant à eux, estimé que la formation a répondu à leurs attentes. Dispenser 
une formation uniquement au bénéfice des animateurs des radios confessionnelles, fut une 

initiative novatrice pour le REMACOB. 
RAMER est un organisme qui donne des séminaires de formation dans tous les domaines de travail 
radiophonique : production de programmes, animation d‟antenne, aspects techniques, travail de 
suivi des auditeurs essentiellement dans les médias confessionnels chrétiens. 
Source : Innocent BULAMBEMBE, INFORMORAC RD CONGO, Communiqué à TRRAACE, le 2 juin 
2010  

 
NEWS   FROM :   2010-06-02   [FR]  

Bénin: Assemblée générale de l'URCAB  

L‟Union des radios communautaires et associatives du Bénin (URCAB) a tenu une Assemblée 
générale extraordinaire du 28 au 30 mai 2010 à Porto-Novo, au siège de la Radio-école APM.  
L‟Assemblée Générale a bénéficié de l‟appui institutionnel de la DANIDA, organisme de la 

coopération danoise, dans le cadre du Projet d‟appui à la démocratie et à l‟égalité du genre 
(PADEG/MFWA). Cet appui a été rendu possible à la requête du Conseil national du patronat de la 
Presse et de l‟Audiovisuel du Bénin (CNPA), institution faitière des associations de défense des 
intérêts de promoteurs et gestionnaires d‟organes de Presse, bénéficiaire des financements liés à la 
sous composante appui aux médias. 
Les travaux de l‟Assemblée générale des radios communautaires et associatives (RCA) ont été 
consacrés à la validation de l‟étude-diagnostic relative à l‟audit organisationnel et institutionnel de 

l‟URCAB qui a actualisé la monographie des RCA d‟une part et d‟autre part à la relecture des textes 
réglementaires de l‟Union, pour les mettre en conformité avec une nouvelle vision liée aux 
recommandations faites les consultants après l‟audit. Après analyse du document soumis à leur 
attention, les représentants des RCA ont fait des observations et des recommandations, déclinées 
notamment en axes stratégiques consacrés à la consolidation institutionnelle de l‟Union et à un 
réseautage par zone géographique des radios membres dans le cadre des échanges de 

programmes et des curricula de formations dans le but d‟optimiser les ressources des stations 
mises en réseau. 
A l‟issue des travaux, après avoir donné quitus au bureau exécutif qui a géré l‟union depuis 2004, 
les participants ont élu un nouveau bureau exécutif de 11 membres dirigé par Ambroise Moussou, 
dont deux femmes, chefs de leurs stations respectives Le nouveau bureau une fois installé, a 
exposé sa vision en 3 axes : la consolidation institutionnelle de l‟Union, la mobilisation des 
partenaires techniques et financiers et le renforcement des capacités professionnelles de ses 

membres. En outre, après avoir adressé , entre autres leurs gratitudes au Maire de Porto-Novo qui 
a réaffirmé l'octroi d'un siège national pour l'union dans sa ville, et renouvllé les mandats des deux 
présidents d‟honneur de l‟URCAB, MM Ali Zato et Soulé Issiaka, pour leurs constantes sollicitudes et 
leur engagement, l‟Assemblée générale a adopté des recommandations et pris des résolutions. 
Dans ce cadre, l‟URCAB réaffirme son appartenance au CNPA et insiste pour que les spécificités des 
Radios Communautaires et Associatives soient mieux prises en compte dans la gestion des 
ressources allouées au secteur des médias du Bénin. 

Source: Communiqué de presse de l'URCAB (Cotonou), 2 juin 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-06-03   [FR]  

Madagascar: Plusieurs membres de Radio Fahazavana placés sous 
mandat de dépôt, la station fermée  

http://fr.rsf.org/madagascar-plusieurs-membres-de-radio-01-06-2010,37633.html Reporters sans 
frontières s‟inquiète du placement sous mandat de dépôt, à la prison centrale d‟Antanimora, de dix 
membres du personnel de Radio Fahazavana, dont six journalistes, le 27 mai 2010. L‟équipe de 
cette station, fermée depuis le 20 mai, est accusée d‟atteinte à la sûreté de l‟Etat et d‟incitation à 
la révolte. 

"Les employés de Radio Fahazavana ont droit, dans les meilleurs délais, à un procès juste, 
équitable, à l‟abri d‟éventuelles pressions politiques", a déclaré l‟organisation qui, en attendant, 
demande leur remise en liberté provisoire. "Si les affaires impliquant la presse prennent de telles 
proportions – avec la fermeture manu militari d‟une station et l‟emprisonnement de ses journalistes 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3916
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3919
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3919
http://fr.rsf.org/madagascar-plusieurs-membres-de-radio-01-06-2010,37633.html


TRRAACE – E-BULLETIN 125  

© Mediafrica.Net 2010  22/06/2010 

– c‟est en grande partie parce qu‟il n‟existe pas à Madagascar d‟organisme de régulation des 
médias fonctionnel et efficace", a poursuivi Reporters sans frontières. 

Le 20 mai dernier, dans la soirée, des militaires agissant sur ordre du gouvernement ont effectué 
une descente dans les locaux de la radio, confisquant le matériel audiovisuel et les émetteurs, et 
arrêtant six journalistes, deux techniciens et deux gardiens. Les autorités ont ordonné la fermeture 
définitive de la radio. 
Celles-ci lui reprochaient d‟utiliser des émetteurs pirates et de ne pas avoir respecté son cahier des 
charges en changeant d‟adresse, sans autorisation préalable. Appartenant à l‟église protestante 

réformée FJKM, proche du président de la République déchu, Marc Ravalomanana, la station Radio 
Fahazavana est également accusée d‟avoir incité la population à la révolte et à la rébellion au cours 
de la journée du 20 mai dernier qui a vu s‟affronter les militaires "loyalistes" (pro-Rajoelina) et des 
éléments rebelles de la Force d‟intervention de la gendarmerie nationale (FIGN). 
Le 27 mai, après une semaine de garde-à-vue à la Brigade criminelle, les dix employés de la radio 
ont été placés sous mandat de dépôt à la maison centrale d‟Antanimora, dans la capitale 
Antananarivo. Les deux premiers chefs d‟inculpation qui pesaient sur les employés de la station lors 

de leur arrestation ont été abandonnés au profit du troisième. Le gouvernement les accuse 
aujourd‟hui de "non-respect de la déontologie journalistique ayant pour conséquence l‟atteinte à la 

sûreté de l‟Etat et incitation à la violence et à la rébellion". 
En signe de protestation, les membres de Radio Fahazavana ont mené une grève de la faim au 
cours de leur placement en garde-à-vue. 
Source: Reporters sans Frontières, Website, 1 juin 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-06-03   [FR]  

Côte d'Ivoire: Radio Ecole Communautaire : L’URPCI et l’IPAO 
présentent les formateurs  

http://forum-medias.blogspot.com/2010/06/radio-ecole-communautaire-lurpci-et.html  
L‟hôtel Pullman d‟Abidjan a abrité, le jeudi 20 mai 2010, la cérémonie de présentation officielle des 
premiers formateurs de la Radio Ecole Communautaire (REC) de Côte d‟Ivoire. Ce fut autour d‟un 
Petit-déjeuner de presse qui a vu la participation de l‟Union Européenne (Bailleur de Fonds), du 
Ministère de la communication et du CNCA, le Conseil National de la Communication Audiovisuelle. 
 
La formation et le rôle des premiers formateurs 

Au nombre de dix (10), ils viennent des radios d‟Abidjan et de l‟intérieur du pays. Deux années 

durant, ces animateurs (pour certains) et/ou gestionnaires (pour d‟autres) de radios privées non 
commerciales ont été formés par deux formateurs de la REC de Radio Oxy-jeunes de Dakar, 
Daouda Gueye et Ababacar Sadikh Ly. Les modules enseignés sont : la planification et le 
développement d‟une formation, les techniques et procédés d‟ancrage communautaire, 
l‟élaboration et la gestion des projets et la production radiophonique ( les genres radiophoniques et 

le maniement des équipements techniques ). 
Selon Ababacar Sadikh Ly, les nouveaux formateurs de la REC ivoirienne auront à charge de 
démultiplier les acquis de ladite formation pour qu‟il y ait un impact au niveau de chaque radio de 
proximité de Côte d‟Ivoire. 
Cette formation est l‟une des composantes du projet triennal „„Appui au secteur de la radiodiffusion 
communautaire en Afrique de l‟Ouest : cadre législatif et renforcements des capacités ‟‟ ; il est 
financé par l‟Union Européenne, avec l‟appui technique de l‟Institut Panos Afrique de l‟Ouest 

(IPAO). L‟objectif général du projet, d‟après l‟IPAO, „„ est de renforcer le pluralisme radiophonique 
pour une démocratisation de l‟information dans les pays en transition en Afrique de l‟Ouest ‟‟ et les 
objectifs spécifiques : „„ rendre les cadres législatifs nationaux de l‟information et de la 
communication favorables aux radios communautaires, renforcer les capacités des nouveaux 
radiodiffuseurs communautaires à donner la voix aux marginalisés par des solutions novatrices et 
durables et renforcer les capacités d‟ancrage communautaire des radiodiffuseurs ‟‟. Cette initiative 

arrive à temps, car il n‟existe en Côte d‟Ivoire (pour l‟heure), aucune école de formation adaptée 

aux besoins et attentes spécifiques des radios communautaires. 
Un studio pour accompagner le projet 
D‟une valeur de 8 millions de Francs CFA (près de 13 000 euros), ce studio est équipé en matériels 
d‟enregistrement et de montage audio-numérique (Une table de mixage 16 pistes, des casques, 
une mini-chaîne, des micros, des dictaphones, etc …). Il a été visité le même jour. Cadre de 
formation et de renforcement de capacités des agents de la centaine de radios que compte l‟URPCI 

(Union des Radios de Proximité de Côte d‟Ivoire), en production radiophonique et montage audio, 
le studio de la REC qui est installé dans les locaux abritant le siège de l‟URPCI va également servir 
à la production d‟émissions, de spots promotionnels, de micro-programmes de l‟union, ainsi que 
des partenaires au développement, à destination des radios de la capitale ivoirienne et surtout 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3920
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3920
http://forum-medias.blogspot.com/2010/06/radio-ecole-communautaire-lurpci-et.html


TRRAACE – E-BULLETIN 125  

© Mediafrica.Net 2010  22/06/2010 

celles des autres régions de la Côte d‟Ivoire ; une nouvelle bien accueillie par le Secrétaire Général 
du Conseil National de la Communication Audiovisuelle lors de la cérémonie de remise des diplômes 

de participation aux bénéficiaires de la formation, le mardi 23 mars dernier. M. Félix Nanihio n‟a 
pas manqué de rappeler l‟Article 8 du Décret n°95-714 du 13 septembre 1995 fixant les règles de 
fonctionnement des radios de proximité. « Si vous avez vos cahiers des charges et que vous savez 
que les cahiers des charges In Extenso contiennent des dispositions sur la production locale, la 
production propre et donc ce studio qui vient d‟être mis à votre disposition est un évènement qui 
va vous permettre de respecter un temps soi peu les cahiers des charges, donc je ne peux que me 

réjouir. Vous avez un niveau de productions propres à faire […] ce qui intéresse les populations, 
c‟est les programmes que vous faites, qui intègrent leurs aspirations, leurs besoins ; si vous êtes 
loin de ces populations, ce n‟est pas sûr que vous puissiez mobiliser des financements nécessaires 
à votre propre développement » avait-il déclaré. 
Source: Forum-media, Blog de Serge Adam's Diakhite (Abidjan), 1 juin 2010  

 
RESOURCE   FROM :   2010-06-05   [FR]  

Sénégal: Quand une radio fait école… La success story de la radio-école 
Oxy’Jeunes de Pikine  

http://www.panos-ao.org/ipao/spip.php?article15449〈=fr  

Ce document élaboré par l‟Institut Panos Afrique de l‟Ouest, tente de répondre à un certain nombre 

de questions, à travers l‟expérience de la radio-école Oxy‟Jeunes et en revisitant le long processus 
qui a mené à la consécration de la radio-école communautaire. S‟appuyant sur une immersion de 
plusieurs semaines au cœur de la radio Oxy‟Jeunes à Pikine, cette étude, loin de donner la 
«formule magique» pour créer une radio-école communautaire, a plutôt pour ambition d‟illustrer la 
success story d‟Oxy‟Jeunes, d‟en tirer des leçons et d‟inspirer des modules pratiques répondant aux 
besoins en formation des radios communautaires. 

L‟idée reçue selon laquelle le médium radio tend à disparaître au profit de la télévision ou de 
l‟ordinateur n‟a aucun fondement en Afrique de l‟Ouest ! Rien qu‟au Sénégal, 312 fréquences radio 
ont été attribuées. Le tiers de ces fréquences est effectivement utilisé. Les postes radio sont 
présents partout, dans les villes comme dans les villages. 
Au Sénégal, le récepteur radio (transistors, radio-cassettes) est présent dans la majorité des 
foyers. Le taux d‟équipement des ménages est d‟environ 80% pour les populations urbaines et 
65% pour les populations rurales. En comparaison, le téléviseur est présent dans 40% des foyers 

dans les zones urbaines et seulement 3% des foyers dans les zones rurales. 

La radio est donc le premier médium de communication dans les pays pauvres. Elle permet de 
rompre les barrières de l‟analphabétisme, de la distance et de l‟accessibilité. Depuis la libéralisation 
des ondes au début des années 1990, elle est le médium qui s‟est le plus rapidement développé en 
Afrique. Plus que tout autre outil, les radios ont accompagné l‟élan démocratique des populations et 
sont devenues, avec l‟apparition des radios communautaires, un incontournable média de 
proximité. 

En moins d‟une décennie, le paysage radiophonique sénégalais s‟est enrichi de 70 radios 
commerciales et de 38 radios communautaires4. Les radios communautaires ont été créées pour 
offrir un espace de dialogue, d‟écoute, d‟échange et d‟information à des communautés 
marginalisées par les radios publiques et commerciales (femmes, enfants, citoyens des zones 
rurales ou péri-urbaines, analphabètes...). [...] 
Selon Daouda Guèye, membre fondateur et actuel directeur d‟Oxy‟Jeunes, première née des radios 

communautaires dans la banlieue dakaroise, «l‟objectif principal de ces radios communautaires est 
de faire du public local son principal protagoniste en l‟impliquant dans la conception, la gestion et la 
réalisation des programmes. Les programmes des radios communautaires traitent des difficultés 
socio-économiques, sanitaires, politiques, environnementales et culturelles du groupe. La radio est 
le miroir de l‟identité et des préoccupations de la communauté». 

Ces radios ont largement contribué à la promotion des langues locales, à l‟enracinement d‟une 
démocratie locale et à la multiplication des initiatives de développement communautaire. 

Cependant leur existence est aujourd‟hui rendue précaire par les faiblesses notées dans leur 
administration, la difficulté d‟assurer leur viabilité financière, mais surtout par la sous-formation de 
leur personnel et la fuite des talents vers les stations commerciales. Dans la majorité des cas, en 
effet, le personnel des radios communautaires est constitué de bénévoles issus de la communauté. 
Ils n‟ont jamais mis les pieds dans un studio, ni tenu un micro, encore moins reçu de formation de 
technicien ou de journaliste. Il existe aujourd‟hui, à Dakar, beaucoup d‟écoles de formation en 
journalisme. Mais « les conditions d‟accès à ces écoles sont souvent trop élitistes et ne répondent 

pas aux besoins spécifiques des radios communautaires »5. 
La radio communautaire Oxy‟Jeunes est l‟une des rares à développer un concept novateur, basé 
sur une offre de formation alternative : la radio-école. Cette nouvelle approche tente de répondre 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3926
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3926
http://www.panos-ao.org/ipao/spip.php?article15449&lang=fr


TRRAACE – E-BULLETIN 125  

© Mediafrica.Net 2010  22/06/2010 

efficacement aux besoins des agents des radios communautaires en termes de formations 
techniques, journalistiques et administratives. La démarche d‟Oxy‟Jeunes intègre les soucis de 

rationalité économique et socioculturelle pour traiter les besoins des acteurs des radios 
communautaires. Aujourd‟hui, Oxy‟Jeunes est un prototype de radio communautaire qui a si bien 
su relever le défi de la formation des agents de radio communautaire qu‟elle est à présent 
considérée comme une véritable école de formation. En effet, Oxy‟Jeunes est devenue une radio-
école en interne pour des bénévoles et en externe pour des projets de radios communautaires sans 
expérience ni connaissance dans le montage de projet d‟une radio, l‟administration, la structuration 

ou le financement. 
La radio Oxy‟Jeunes connaît un succès incontestable puisqu‟elle a formé, depuis sa création en 
1999, plus d‟une centaine de bénévoles. Aujourd‟hui, plus de 40 reporters, animateurs, journalistes 
et techniciens qu‟elle a formés occupent des postes importants dans les radios commerciales et 
publiques du Sénégal. De même, Oxy‟Jeunes a pu accompagner 12 projets de radios 
communautaires, depuis la définition du projet jusqu‟à la formation du personnel. La radio-école a 
été également primée à plusieurs occasions. En novembre 1999, la ville de Bamako, sous l‟égide 

du Ministère malien de la Communication et de l‟Institut Panos Afrique de l‟Ouest (IPAO), a 
organisé la deuxième édition du Festival des Radios africaines avec la participation de 120 radios. 

Oxy‟Jeunes y a remporté le Grand Prix de l‟IPAO et le Prix Spécial de l‟Association mondiale des 
Radios communautaires (AMARC). Lors de l‟édition de 2001, Oxy‟Jeunes a de nouveau remporté le 
Grand Prix. 
Oxy‟Jeunes est non seulement reconnue pour la qualité de ses émissions (Prix Béchir Ben Jelloun 
pour la meilleure production radiophonique sur la santé de la reproduction et le Sida, 2005), mais 

aussi pour les performances de ses élèves (Prix du meilleur correspondant africain pour l‟agence de 
nouvelles SIMBANI, 2005). 
Comment crée-t-on une radio-école communautaire ? Quelles sont les ressources financières, 
humaines et techniques nécessaires à sa mise en place ? Quel est l‟environnement idéal pour un 
fort ancrage communautaire ? Quelle est la formation ou l‟expérience nécessaire pour réussir dans 
ce secteur ? Comment pallier le manque de formation des acteurs de la radio communautaire ? 

Quelles leçons tirer de l‟expérience de la radio-école Oxy‟Jeunes ? Quelles sont les limites du 
modèle ? 
C‟est à ces questions que ce document essaie de répondre, à travers l‟expérience de la radio-école 
Oxy‟Jeunes et en revisitant le long processus qui a mené à la consécration de la radio-école 
communautaire. S‟appuyant sur une immersion de plusieurs semaines au cœur de la radio 
Oxy‟Jeunes à Pikine, cette étude, loin de donner la «formule magique» pour créer une radio-école 
communautaire, a plutôt pour ambition d‟illustrer la success story d‟Oxy‟Jeunes, d‟en tirer des 

leçons et d‟inspirer des modules pratiques répondant aux besoins en formation des radios 
communautaires. 
Source: Site IPAO (Dakar)  

 
ALERT   FROM :   2010-06-07   [FR]  

Mauritanie: Radio Mauritanie censure une émission consacrée à 

l'esclavage 

http://fr.allafrica.com/stories/201006071675.html  
Des sources bien informées ont affirmé à l'ANI que la direction générale de Radio Mauritanie a 
décidé de censurer une émission hebdomadaire consacrée à un documentaire sur l'esclavage en 

Mauritanie. 
Selon ces mêmes sources, le journaliste responsable de cette émission a déjà réalisé des 
interviews avec des personnalités, dont des militants de droits humains et des juristes ; 
notamment Aminettou Mint Elmoctar présidente de l'AFCF, Boubacar Ould Messaoud présient de 
SOS esclaves et le professeur Didi Ould Salek membre de la CNDH. 
Le journaliste en question devrait interviewer le commissaire chargé des droits de l'homme et des 

relations avec le parlement. 

Après avoir essayé, à plusieurs reprises de joindre le commissaire, le journaliste présentateur a été 
convoqué par la direction de la radio pour lui notifier que cette émission est « censurée et qu'il doit 
changer de sujet ». 
Par ailleurs, on apprend de sources informées que le sujet de l'émission en question alimente un 
différend entre le journaliste Abdellahi Ould Mohamedou coordinateur des programmes et la 
direction de Radio Mauritanie. 

Le coordinateur considère que la censure de cette émission est en flagrante contradiction avec les 
engagements de l'établissement à donner aux journalistes toute la liberté de traiter les sujets 
choisis sans censure aucune. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3928
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3928
http://fr.allafrica.com/stories/201006071675.html


TRRAACE – E-BULLETIN 125  

© Mediafrica.Net 2010  22/06/2010 

Source: Agence Nouakchott d'Information (Nouakchott), 7 juin 2010; repris et distribué par 
allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-06-07   [FR]  

Ile Maurice: Sur Radio One - Des artistes protestent contre les atteintes 
à la liberté de la presse  

http://fr.allafrica.com/stories/201006071279.html  
Pendant une journée, des artistes et Radio One uniront leurs efforts afin de contribuer à la lutte 
pour la liberté d'expression et le libre accès à l'information. A cet effet Radio One bouleverse sa 
grille de programmes, le lundi 7 juin. Elle accueillera et retransmettra les interventions des artistes 
de 8h40 à 18h00. (de g.à dr. Kishore Taucoory, Firoz Ganti, Bruno Raya, Eric Triton et Gérard 
Louis). 

Durant toute la journée de ce 7 juin, des artistes défileront dans le studio de la radio, chanteront 
ou joueront live ou encore, ils interviendront au téléphone pour exprimer leur soutien à la lutte 
pour la liberté d'expression. 
La démarche de Radio One, en association avec des artistes tels que Kishore Taucoory de Bhojpuri 

Boys, Bruno Raya,Blackman Blues, Blakkayo, Serge Lebrasse, Gina Jean Char les, Mario Armel et 
Eric Triton, Gérard Louis est celle de la protestation pacifique. Elle s'inscrit dans le contexte de 

protestation contre le boycott des journalistes par l'Etat. Le message des artistes dans leur 
musique reflète souvent les maux de notre société. A travers la musique, ils brisent les barrières et 
laissent éclater la soif de liberté. Le plasticien Firoz Ganti soutient activement l'initiative. Les 
sportifs Milazar et Buckland également. 
«Nous avons choisi la musique pour défendre notre liberté. La musique unifie et elle adoucit aussi 
les moeurs. Cette semaine s'avère cruciale dans notre bataille juridique contre l'Etat. Nous offrons 
une plateforme aux artistes pour qu'ils puissent s'exprimer», déclare Nicolas Adelson, directeur de 

Radio One, au sujet de cette initiative. 
La programmation spéciale de Radio One démarrera à 8h40, lors de l'Entretien L'express-Radio 
One. Le premier invité, soit l'invité de la «Matinale», sera le bluesman Eric Triton. Par la suite, 
émission après émission, les animateurs respectifs accueilleront des artistes, qui auront, 
notamment, l'occasion de se produire en live. Cette programmation spéciale prendra fin à 18h00. 
Interrogé sur sa motivation à participer à cette action, Kishore Taucoory de Bhojpuri Boys, affirme 
que «c'est au nom de la démocratie». «Un pays qui se dit démocratique doit permettre la liberté 

d'expression», soutient-il. 

De son côté, Serge Lebrasse, confie que l'attitude du gouvernement face à la presse «l'étonne 
beaucoup». Celui-ci juge que c'est «une attitude irréfléchie», alors que «dans la plupart des pays, 
la liberté de la presse est respectée». Le doyen des artistes locaux explique «Si je prends part à la 
journée musicale de demain sur Radio One, c'est parce que, nous les artistes, nous sommes un 
peu les messagers du peuple. C'est dans ce sens que la liberté d'expression est si importante», 

ajoute-t-il. 
On se rappellera que des journalistes du groupe La Sentinelle Ltd ont été interdits d'accès à une 
conférence de presse du ministre des Finances, Pravind Jugnauth, à l'hôtel du gouvernement, le 27 
mai dernier. Ce dernier rencontrait la presse pour parler d'un sujet d'intérêt public. Il commentait 
la situation de l'Employees Real Estate Investment Trust (EREIT), un fond d'investissement dont 
les actionnaires 350 000 employés y compris des fonctionnaires. 
Source: L'Express (Port Louis), 7 juin 2010; repris et distribué par allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-06-09   [FR]  

Cameroun: RadioTv campus Esg/Ista - Une radio école qui émet 1h/jour  

http://fr.allafrica.com/stories/201006080931.html  

Cela fait 5 ans qu'elle est opérationnelle à Douala tandis que le projet de télévision est encore en 

gestation. 
C'est devenu un rendez-vous prisé pour les étudiants. Tous les jours, de lundi à vendredi, de 12 à 
13h, la radio campus de l'école supérieure de gestion (Esg), un établissement d'enseignement 
supérieur basé à Douala inonde le campus universitaire des décibels. Cette radio ne dispose pas 
d'émetteur. Mais elle est écoutée au moyen des quatre grands baffles disposés dans le campus. 
Elle propose chaque jour à 12h 30' un journal d'une durée de 15 minutes. Il est présenté par une 
équipe de rédaction constituée et organisée par les étudiants en journalisme. D'autres émissions 

complètent la grille de programme de cette radio. Des programmes éducatifs et sportifs. Mais ce 
sont « Les choses du couloir » qui est l'émission phare de cette radio. Elle traite de faits divers au 
sein du campus. Elle est présentée par Bertin Tchamalogne. 
«La radio nous permet de matérialiser de manière pratique les enseignements que nous recevons. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3929
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3929
http://fr.allafrica.com/stories/201006071279.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3931
http://fr.allafrica.com/stories/201006080931.html


TRRAACE – E-BULLETIN 125  

© Mediafrica.Net 2010  22/06/2010 

Elle nous permet de mettre en pratique les leçons théoriques, puisque nous pouvons vérifier nos 
acquis», confie Amanda Ndédi Elokan, étudiante en première année de journalisme. Sa camarade 

Vanessa Mbakop renchérit : «Cela nous permet de vérifier qu'on a du potentiel», lance-t-elle. Au 
niveau de l'administration, on explique l'opportunité de la création de cette radio-école : «La 
formation professionnelle exige une association des aspects théoriques et pratiques. C'est 
pourquoi, il a fallu créer une radio pour compléter la formation en journalisme de nos étudiants», 
explique IsraÃ«l Nsona, responsable de la radio télévision campus Esg/Ista. Il soutient que cette 
radio est née du souci de mettre les étudiants en journalisme dans des toutes les conditions 

maximales d'une formation adéquate. Avec en prime, la possibilité de faire la communication 
interne au sein du campus par la diffusion des communiqués et toutes autres informations 
concernant les étudiants et le personnel. 
Créé depuis septembre 2005, la radio Télévision Esg/Ista dispose d'un studio d'environ 50 mètres 
carrés. Son matériel est constitué de 9 micros dont 4 baladeurs, une console technique de 16 
pistes, deux amplificateurs de 1500 watt de puissance chacun, un ordinateur et une mini chaîne. 
Elle dispose également de 3 caméras professionnelles et une table de montage pour des émissions 

de télévision. Le responsable de la radio fait cependant remarquer que les étudiants ne peuvent 
pas encore s'exercer en télévision. « Tous les éléments ne sont pas encore réunis en ce qui 

concerne la télévision », confie-t-il. Mais l'institut Esg/Ista songe déjà à agrandir ce projet : « Nous 
comptons dans un futur proche nous doter d'un émetteur à basse fréquence, afin de permettre à 
nos deux autres campus de recevoir le signal de la radio. Nous comptons aussi avoir un rayon de 
300 mètres dans un premier temps. Et peut-être que plus tard, nous envisageons d'émettre sur un 
plus vaste rayon », prophétise Israël Nsona, le responsable de la radio. 

Source: Le Quotidien Mutations (Yaoundé), 8 juin 2010 ; repris et diffusé par allAfrica.com  

 
RESOURCE  FROM :   2010-06-13   [FR]  

Afrique: Concours de rédaction de textes radiophoniques sur les 
communautés saines  

http://concoursderedaction.farmradio.org/archives/300  
Radios Rurales Internationales lance le Concours de rédaction de textes radiophoniques sur les 
communautés saines.  
Un cours en ligne de formation à la rédaction de textes sera offert à compter du 16 août pour aider 
les participants à rédiger leurs textes radiophoniques avant le 1 novembre, 2010, la date limite du 

concours. Plusieurs prix seront remis aux rédacteurs des meilleurs textes. Les textes primés seront 

publiés en anglais et en français et seront distribués à des centaines de stations de radio à travers 
l‟Afrique sub-saharienne. 
Vous êtes invités à vous inscrire au concours! 
Vous pouvez lire cette annonce directement sur le site web, à l‟adresse 
http://concoursderedaction.farmradio.org/archives/300 

Source: Radios Rurales Internationales, website; info transmise à TRRAACE par Serge Adam's 
Diakité (Côte d'Ivoire)  

 
NEWS   FROM :   2010-06-15   [FR]  

Gabon: Radio Sainte Marie de Libreville a 10 ans  

http://www.signis.net/article.php3?id_article=4028  
Radio Sainte Marie de l‟Archidiocèse de Libreville au Gabon a fêté ses 10 ans d‟existence. 
L‟événement a été marqué par une série d‟activités qui ont commencé par une Veillée mariale, le 
vendredi 14 mai 2010 à la paroisse Cœur Immaculée de Marie de Nzeng Ayong de Libreville. 
Ensuite, deux conférences débats ont rassemblé les prêtres, les religieux et religieuses, les 
communicateurs catholiques et les médias du Gabon au siège de la Légion de Marie à Libreville. 

Dans la première conférence, le père Guy Marcel Enganabissen, vicaire à la paroisse Saint François 

Xavier de Lambaréné, a commenté le message du pape Benoît XVI pour la 44ème journée 
Mondiales des Communications sociales sur le thème : "Le prêtre et la pastorale dans le monde 
numérique : les nouveaux médias au service de la parole". La deuxième conférence était donnée 
par le père Gabriel Samba, Directeur de Radio Veritas Douala. Elle avait pour thème : "Le rôle et 
l‟importance des médias dans la nouvelle évangélisation". 
L‟après-midi du samedi était réservé à un atelier d‟approfondissement des techniques de l‟Internet 
pour les prêtres, atelier organisé par l‟Association Catholique Gabonaise pour la Communication 

(ACGC). Enfin, le dimanche 16 mai 2010, c‟est par une messe pontificale d‟action de grâce que 
Monseigneur Mathieu Madega, évêque de Port-Gentil et président de la Commission des moyens de 
communication sociale au sein de la Conférence épiscopale du Gabon, à clôturé les activités 
marquant le 10ème anniversaire de Radio Sainte Marie de Libreville et la célébration de la 44ème 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3934
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3934
http://concoursderedaction.farmradio.org/archives/300
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3936
http://www.signis.net/article.php3?id_article=4028


TRRAACE – E-BULLETIN 125  

© Mediafrica.Net 2010  22/06/2010 

journée Mondiale des Communications sociales. La messe qui a été retransmise en direct par Radio 
Sainte Marie a eu lieu à 10h30 en la cathédrale Notre Dame de l‟Assomption de la capitale 

gabonaise. Mgr Madega avait à ses côté, l‟Abbé Alexis Onwanwiri, Administrateur de la cathédrale, 
le père Gabriel Samba, Directeur de Radio Veritas Douala, le père Antonio Sima Nguere, 
Responsable de la Commission Communication du l‟Archidiocèse de Libreville et trois autres prêtres 
concélébrant. 
Monseigneur Basile Mve Engone, Archevêque de Libreville, s‟est réjoui de cette initiative. Il s‟est 
aussi félicité de cette collaboration entre son Archidiocèse et l‟Archidiocèse de Douala ; entre Radio 

Sainte Marie et Radio Veritas. Une collaboration "sud-sud" comme l‟a appelée madame Micheline 
Koumba, Présidente de l‟ACGC et que tous s‟engagent à développer. 
Source: SIGNIS WEBNEWS 138 [Édition française], 14 juin 2010 - article du P. Gabriel Samba, 16 
mai 2010  

 
RESOURCE  FROM :   2010-06-15   [FR]  

Ressource: Comment écrire des histoires de nouvelles scientifiques pour 

la radio?  

http://www.scidev.net/en/sub-suharan-africa/practical-guides/how-do-i-make-a-science-news-
story-for-radio-.html#X5256877F1B789BBB2EA658BE8936E0E2  

Des programmes de radio qui souligne des nouvelles scientifiques sont un atout utile pour les 
radiodiffuseurs. Les nouvelles scientifiques peuvent prendre différentes formes : la dernière 
découverte scientifique, l‟annonce d‟une conférence ou quelqu‟un qui explorent une nouvelle idée. 
Martin Redfern, un des réalisateurs principaux de la BBC Radio Science Unit, a créé un petit guide: 
« Comment puis-je composer une histoire de nouvelles scientifiques pour la radio? » 
Ce guide est facile à lire et fait ressortir les aspects uniques de la rédaction de nouvelles 
scientifiques pour les programmes de radio. Le guide est composé des sections suivantes: 

-Apprendre à connaître l‟auditeur 
-Trouver une histoire 
-Placer une histoire 
-L‟enregistrement d‟une entrevue 
-Montage, emballage et production 
-Techniques de montage 
-Écrire pour la radio 

-Parler à la radio 

-Questions techniques 
-Livraison 
Le guide est disponible en ligne en anglais.  
Source: Agro Radio Hebdo, n° 115, 14 juin 2010  

 
RESOURCE  FROM :   2010-06-15   [FR]  

Ressource: Manuel de Gestion des Rumeurs: Un Guide de Formation  

http://www.radiopeaceafrica.org/index.cfm?lang=en&context_id=3&context=manuals  
RfPA et SFCG ont finalisé un manuel de formation sur la gestion des rumeurs pour les journalistes. 
Dans les moments sensibles, les rumeurs et la désinformation peuvent exacerber les tensions et 

créent un potentiel de conflits. Ce guide de formation a été conçu afin d'aider les journalistes à 
gérer les rumeurs de manière plus appropriée ce qui aura pour impact d'améliorer la crédibilité des 
médias, d'éduquer le public et, par conséquence, de renforcer la démocratie. 
Le manuel peut être télécharger depuis le site de RfPA.  
Source: Bulletin d'Information RfPA, 14 juin 2010 

 
RESOURCE   FROM :   2010-06-15   [FR]  

Ressource: Archiver du Contenu Audio de Façon Digitale Utilisant les 
Logiciels WINISIS et Greenstone  

http://portal.unesco.org/ci/en/ev.php-URL_ID=28434&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html  

Nouvelle Publication : « Archiver du Contenu Audio de Façon Digitale Utilisant les Logiciels WINISIS 

et Greenstone : Un Manuel pour les Gestionnaires des Radios Communautaires » 
Cette publication (en anglais) est un manuel autodidactique visant à assister les gestionnaires des 
radios communautaires, des stations FM, des agences de diffusion d'annonces publiques et toute 
autre organisation travaillant avec les fichiers audio et dans l'archivage des documents audio de 
nature digitale. Disponible en ligne, ce manuel guide les utilisateurs en leur créant gratuitement 
des archives en faisant usage de logiciels spéciaux tels que WINISIS, GenISIS et Greenstone, ainsi 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3938
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3938
http://www.scidev.net/en/sub-suharan-africa/practical-guides/how-do-i-make-a-science-news-story-for-radio-.html#X5256877F1B789BBB2EA658BE8936E0E2
http://www.scidev.net/en/sub-suharan-africa/practical-guides/how-do-i-make-a-science-news-story-for-radio-.html#X5256877F1B789BBB2EA658BE8936E0E2
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3939
http://www.radiopeaceafrica.org/index.cfm?lang=en&context_id=3&context=manuals
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3941
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3941
http://portal.unesco.org/ci/en/ev.php-URL_ID=28434&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html


TRRAACE – E-BULLETIN 125  

© Mediafrica.Net 2010  22/06/2010 

que les dirige vers les URLs du quels ils peuvent télécharger ces logiciels. 
Cette publication peut être considérée comme un manuel de référence dans la question de 

l'archivage digital et multimédia pour les radios communautaires. Il est souhaitable que les 
utilisateurs de ce manuel puissent le trouver utile dans leur labeur quotidien. Le manuel peut être 
téléchargé depuis le site de l'UNESCO. 
Source: Bulletin d'Information RfPA, 14 juin 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-06-16   [FR]  

RDC: Un régisseur d’une station de radio acquitté après plus d’un mois 
de détention  

http://www.jed-afrique.org/fr/index.php?option=com_content&task=view&id=997&Itemid=9&id_alerte=883  

Un régisseur d‟une station de radio acquitté après plus d‟un mois de détention pour « atteinte à la 

sûreté intérieure de l‟Etat » 
Journaliste en Danger (JED) prend acte de la libération sans conditions, samedi 12 juin 2010 à 14 
heures, d‟un régisseur d‟une station de radio qui a été acquitté, vendredi 10 juin 2010, de la 
charge « d‟atteinte à la sûreté intérieure de l‟Etat », par le Tribunal de Paix de Matadi, après 32 

jours de détention à la prison centrale de Matadi, capitale de la province du Bas Congo, au sud-
ouest de la RDC. 
Etienne MALUKA, plus connu sous le nom de « Mike Elima », régisseur d‟antenne à la Radio 

Communautaire de Moanda (RCM), une station émettant à Moanda, une ville située à 120 
kilomètres de Matadi, avait été arrêté, lundi 3 mai 2010, et détenu pendant deux jours au cachot 
de l‟ANR/Moanda communément appelé « cachot du territoire ». Maluka avait été transféré, 
mercredi 5 mai 2010 à 13 heures, au cahot de l‟ANR/Matadi, où il a été détenu pendant 7 jours 
avant d‟être conduit, mardi 11 mai 2010, à la prison centrale de Matadi communément appelée « 
Camp Molayi ». 
Pour rappel, Maluka avait été arrêté pour avoir diffusé la chanson dénommée « Cabinda 25 » du 

groupe musical Kizomba de la province angolaise de Cabinda. Selon les autorités congolaises 
locales qui avaient été saisies par le consul de l‟Angola à Moanda, cette chanson en portugais 
contient des offenses au chef de l‟Etat angolais, M. José Eduardo Dos Santos. 
Source: Journaliste en Danger (Kinshasa), 15 juin 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-06-16   [FR]  

Niger: Une station de radio privée émet de nouveau  

http://www.ifex.org/niger/2010/06/15/sahara_fm_resumes_broadcasting/fr/  
Après deux ans de fermeture, la principale radio privée d'Agadez (Centre), Sahara FM, a repris ses 
émissions, le 14 juin 2010, à la suite de l'autorisation délivrée par l'Observatoire national de la 
communication (ONC), nouvel organe de régulation. 

La station avait été fermée "pour une durée indéterminée", le 22 avril 2008, par le Conseil 
supérieur de la communication (CSC), organe de régulation des médias de l'époque. La radio était 
accusée par le régime Tandja d'être "une radio dangereuse diffusant des appels à la haine 
ethnique". 
"Nous nous réjouissons de cette nouvelle qui permet au pays de retrouver une véritable source 
indépendante d'informations", a déclaré Reporters sans frontières. 
"Nous soulignons que cette réouverture s'inscrit dans un contexte où les médias sont de plus en 

plus libres. Depuis le renversement du président Mamadou Tandja en février dernier, le climat pour 
la liberté de la presse s'est sensiblement amélioré dans le pays. Des états généraux de la 
communication se sont tenus fin mars et ont abouti à l'adoption, début juin, d'une loi dépénalisant 
les délits de presse au Niger", a rappelé l'organisation.  
Source: Reporters sans Frontières (Paris); repris par IFEX, 15 juin 2010  

 
RESOURCE  FROM :   2010-06-17   [FR]  

Afrique:Allemagne: La Deutsche Welle cherche des volontaires  
https://bewerberoffice.dw-world.de/dw_extern/login.do;jsessionid=bspLMhyH7rTnp3QQ3KghzcFM1zk17b07crPhs3CFKvGBhn1lMRMB!-864442807?type=FSV  

A partir de mai 2011 la Deutsche Welle offre des emplois volontaires à de jeunes journalistes dans 
les programmes de langues étrangères suivants: l'amharique, l'arabe, le dari, l'anglais, le francais 
pour l'Afrique, le haoussa, le kiswahili, le portugais pour l'Afrique, [...]. 
Nous proposons une formation de base de journalisme d'une durée de 18 mois avec rémunération. 
Le lieu de la formation est Bonn. Cette formation comprend entre autres, une introduction dans les 
formes de présentation journalistiques dans la radio, la version en ligne et la caméra-video 

(Recherche, nouvelles, présentation, interview, textes sur le net, l'histoire des médias et la loi 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3943
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3943
http://www.jed-afrique.org/fr/index.php?option=com_content&task=view&id=997&Itemid=9&id_alerte=883
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3944
http://www.ifex.org/niger/2010/06/15/sahara_fm_resumes_broadcasting/fr/
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3947
https://bewerberoffice.dw-world.de/dw_extern/login.do;jsessionid=bspLMhyH7rTnp3QQ3KghzcFM1zk17b07crPhs3CFKvGBhn1lMRMB%21-864442807?type=FSV


TRRAACE – E-BULLETIN 125  

© Mediafrica.Net 2010  22/06/2010 

relative aux médias, etc.) 
Dans la phase pratique, le travail au sein de la rédaction principale s'avèrera primordial. Elle sera 

suivie d'une série de stages dans les rédactions allemandes. Cette formation permet également 
l'acquisition de connaissances générales en matière de civilisation sur l'Allemagne et l'Europe à 
travers des exposés, des séminaires et des excursions auxquels prendront part les candidats. 
Conditions: 
Les candidats volontaires devront maitriser la langue choisie comme une "langue maternelle", à tel 
point qu'ils puissent parfaitement la manier dans leur travail journalistique. Les connaissances de 

langue allemande devront être justifiées par le TestDaf: Niveau 3 ou par le DSH 1. 
Un diplôme d'études universitaires ou une autre qualification équvalente seront néanmoins très 
souhaitables. Les candidats devront, en outre, disposer d'expériences dans le domaine 
journalistique recueillies grâce à des stages pratiques ou un travail indépendant, etc. 
Votre candidature devra se faire entre le 1 mai et le 31 juin 2010 exclusivement via internet. 
Texte complet, lien et source: Site de l'ambassade d'Allemagne Alger - 
http://www.algier.diplo.de/Vertretung/algier/fr/00__Start/Seite__DW__Ausbildung.html  

 
ALERT   FROM :   2010-06-18   [FR]  

RDC: Kimpense, quand les étudiants font la loi eux-mêmes...  

Depuis bientôt une année, la cité de Kimpese vit une nouvelle forme de Khuluna. Des étudiants 
régulièrement inscrit à l‟Université Protestante de Kimpese (UPK) se payent le luxe de s‟attaquer 

aux personnes physiques et morales de la place. [...] et qui se sont mis à faire la loi. [...] 
S‟agissant de la radio Bangu ; ces étudiants inciviques reprochent à son rédacteur en chef la 
diffusion dans le journal parlé local de l‟attaque du chinois dont les faits sont vrais et vérifiables. Ils 
sont allé saccager la maison du journaliste et après, ils ont encerclé la maison de la radio qui se 
trouve dans la concession de l‟hôpital général de référence IME, dérangeant ainsi la quiétude des 
malades dont certains s‟apprêter à prendre d‟autres dispositions. En passant, Radio Bangu a un 
cybercafé où beaucoup d‟autorités viennent. Heureusement qu‟ils se sont enfermés sinon ils 

allaient subir aussi...Ils ont cassés la porte du bureau du rédacteur et toutes les lampes d‟éclairage 
extérieur, la moto de la radio a été sabotée mais le martyr dans tout ça, c‟est le réceptionniste qui 
a été sérieusement tabassé et s‟est retrouvé à l‟hôpital en lieu et place du Rédacteur en chef et 
chargé des programmes absents de la station. Sur ordre du Directeur de la radio en mission dans 
le Bandundu, le conseiller juridique de la radio a déposé une plainte auprès du parquet secondaire 
de Songololo. 

Au moment où nous couchons ces lignes, un des étudiants a été arrêté, entendu et libéré sous 
caution avec interdiction de quitter la cité. Un autre est sous les verrous. Voulant se venger, ces 
étudiants ont placé une barrière sur le pont qui mène aux champs scolaires pour appréhender les 
filles du Directeur de la radio qui étudient dans un institut proche de l‟université. Ne les 
connaissant pas, ils sont tombés sur la fille d‟un homonyme, agent de la cinat. Celle-ci a pu 
s‟échapper pour venir alerter la famille du Directeur de la radio qui,à son tour a informé le conseil 
de sécurité de Kimpese. Une délégation du conseil est descendue sur les lieux pour parler avec les 

quelques étudiants qu‟ils ont pu trouver au home… [...]  
Source: Rigobert MALALAKO, Secrétaire Exécutif National de la Fédération des Radios de Proximité 
de la RD Congo, Communiqué, 17 juin 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-06-20   [FR]  

Sénégal: Les travailleurs imposent un silence radio à Océan Fm  

http://fr.allafrica.com/stories/201006181007.html  
La Section Synpics de la radio Océan fm a décidé de suspendre temporairement les éditions, 
bulletins et toutes productions de la rédaction jusqu'au paiement intégral de leurs salaires et 
arriérés de salaires. 

Dans un communiqué rendu public hier jeudi , ils ont fustigé avec la dernière énergie les conditions 
difficiles de travail auxquelles ils sont confrontées . Une situation liée selon eux, à l'absence de 

téléphone, de connexion internet et un manque récurrent de carburant pour les voitures de 
reportage, le non paiement des arriérés de salaire du mois d'avril pour une partie du personnel et 
le retard le paiement des salaires du mois de mai pour l'ensemble du personnel. 
Face à cette donne qu'ils disent être « renforcée par un mutisme notoire des responsables de la 
radio », ces travailleurs regroupés au sein de la Section Synpics ont exigé le rétablissement de la 
ligne téléphonique, de l'internet, le règlement définitif du manque récurrent de carburant, la 

signature des contrats de travail en bonne et due forme, etc. Ils ont lancé à cet effet un appel à 
tous les travailleurs de l'entreprise à se mobiliser derrière le Syndicat afin que cette situation qui 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3949
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3951
http://fr.allafrica.com/stories/201006181007.html


TRRAACE – E-BULLETIN 125  

© Mediafrica.Net 2010  22/06/2010 

démotive le personnel qui abat un travail professionnel, soit définitivement réglée. 
Source: Sud Quotidien (Dakar), 18 juin 2010; repris et distribué par allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-06-20   [FR]  

Bénin: Lancement du rapport «Baromètre des médias africains-Bénin 
2009»  

http://fr.allafrica.com/stories/201006180551.html  
Un instrument d'analyse de maux qui minent la presse béninoise. 
 
Le Bureau régional de la Friedrich-Ebert-Stiftung (Fes) a lancé hier le Baromètre des médias 
africains-Bénin 2009. [..] 
Dans le cadre des leurs activités de soutien aux médias pour le renforcement de la démocratie, les 

bureaux de coordination de la Friedrich Ebert-Stiftung à Cotonou et à Windhoek-Namibie ont 
appuyé, pour la première fois en 2007, puis en 2009 un processus d'analyse globale et 
systématique du paysage médiatique béninois. Confinés dans un document dénommé «Baromètre 
des médias africains-Bénin-2009», le résultat de ce rapport a été rendu public hier au terme d'un 

atelier de réflexion en vue de sa vulgarisation. [...] 
Les participants ont souhaité la mise sur pied d'une plate-forme composée des acteurs de la société 

civile et des médias pour le plaidoyer et le lobbying pour une rapide adoption du code, avant les 
élections présidentielles et législatives de 2011. Entre autres, les panelistes souhaitent l'appui 
technique et financier des partenaires, notamment, la Fondation Friedrich Ebert, le PADEG Danida 
pour accompagner le processus d'adoption du nouveau code. Ils prônent l'élaboration d'un 
programme de développement des médias qui sera appuyé par l'aide de l'Etat à la presse privée, 
l'augmentation de l'enveloppe financière de l'aide de l'Etat à la presse privée et la création d'un 
Fonds d'aide au développement des médias alimenté par l'aide de l'Etat et d'autres subventions et 

enfin, la vulgarisation de la loi après adoption par l'Assemblée nationale. 
Pour la représentante résidente du Bureau régional de la Friedrich- Ebert-Stiftung, Uta Dirksen, 
l'analyse croisée des deux rapports Baromètres de médias entre 2007 et 2009 montre aussi bien 
des stagnations que des régressions inquiétantes. Mais selon elle, ces points susceptibles 
d'amélioration ne devraient pas constituer une source de découragement, mais bien au contraire, 
une motivation supplémentaire pour s'engager résolument dans la voie de la recherche de 
réponses correctes à ces défis. Pour le président de la Haac, Théophile Nata, ce document est un 

véritable instrument d'analyse qui fait le diagnostique de la presse béninoise et préconise des 

solutions pour son amélioration. L'ouvrage s'articule autour de quatre grands secteurs. Le premier 
s'intéresse à la liberté d'expression, y compris la liberté des médias, garantie dans la constitution 
et protégée par d'autres lois. Le second secteur aborde «Le paysage médiatique, y compris les 
nouveaux médias, caractérisé par la diversité, l'indépendance et la viabilité», tandis que le 
troisième secteur s'articule autour du thème, «La régulation de la communication audiovisuelle est 

transparente et indépendante, le diffuseur public est transformé en véritable service public». Enfin, 
la quatrième partie de l'ouvrage explique comment «Les médias pratiquent un niveau élevé de 
normes professionnelles». 
Texte complet et source: L'Autre Quotidien (Cotonou), 18 juin 2010; repris et distribué par 
allAfrica.com  

 

 

  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3952
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3952
http://fr.allafrica.com/stories/201006180551.html


TRRAACE – E-BULLETIN 125  

© Mediafrica.Net 2010  22/06/2010 

Qui sommes-nous ? / Who are we? 
 

TRRAACE and Mediafrica.Net are a joint-venture between the following organisations: 
TRRAACE et Mediafrica.Net sont le fruit de la collaboration des organisations suivantes :   
 

EcoNews Africa 
P.O. Box 10332-00100 
Nairobi, KENYA 
Tel:   254-20-2721076, 2721655, 
2725743 
Fax:  254-20-2725171 
Email: info@econewsafrica.org 
Web : http://www.econewsafrica.org 

Association pour la Promotion des 
Médias (APM-Bénin)  
01 Boîte Postale 3566  

Porto Novo, Rép. du BENIN 
Tél. :+ 229 - 20 21 26 88  
                et 20 21 29 32  

Courriel : apmbenin@gmail.com 
radioecoleapm@gmail.com 

Web : http:// www.radioecole.org 

Centre des Médias Communautaires 
Africains (CEMECA) 

BP 210 Dédougou, BURKINA FASO  
Tél.: (00226) 20 52 10 22 
Fax : (00226) 20 52 10 22 

Mobile :(00226) 70 25 36 39  
Courriel : cemeca@mediafrica.net  

Web : http://www.cemeca-cemeca.org  

 

Contact 
Send your news / Transmettez vos nouvelles : editor@mediafrica.net 

 

 

Abonnement / Subscribe : 

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

 
Unsubscribe / Désabonnement : 

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 

 
est le partenaire de Mediafrica.Net 

mailto:info@econewsafrica.org
http://www.econewsafrica.org/
mailto:pmbenin@gmail.com
mailto:radioecoleapm@gmail.com
mailto:cemeca@mediafrica.net
http://www.cemeca-cemeca.org/
mailto:editor@mediafrica.net
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp

